Posted in At udgive, Bogkærlighed

At udgive #2 – Selvudgivning #2

Idag har jeg spurgt Mette Glargaard, hvordan er det for hende at selvudgive. Jeg syntes det er spændende, hvilke tanker der ligger bag valg af udgivnings metoden 😀

Hvilken måde har du udgivet på?

Jeg har selvudgivet på eget forlag siden 2009

Hvor mange bøger har du udgivet på denne måde?

Selvværd for begyndere

Det perfekte parforhold

Helterejsen

Gnist, nærvær og samtale i parforholdet

Sådan bliver vi aldrig

Humlebien Bumle

Poul Glargaards datter

Døde Mænd

Fuck Det Pis

Hvordan var det at udgive på den måde?

Svært og bøvlet i starten – men det er blevet nemmere og nemmere.

Hvilke tanker havde du gjort dig om, hvordan du skulle udgive?

Jeg vidste godt, at jeg var for utålmodig til at vente på et forlags mening og beslutning, så jeg havde ikke rigtig overvejet at sende min første bog til et forlag. Jeg tænkte, at jeg må spørge ud i mit netværk til de forskellige dele af udgivningsprocessen og høre om der var noget jeg ikke selv kunne og så løse det.

Hvad fik dig til at vælge denne udgivnings metode?

Udgivelsesmetoden blev valgt fordi jeg var utålmodig – og sikkert også bange for nederlag og afvisning. Jeg drømte om at skrive siden jeg var 17 og derfor ville jeg ikke risikere at få det ødelagt, da det endelig lykkedes.

Hvilke fordele og ulemper ser du ved at udgive på den måde?

I dag er der kun fordele for mig – den eneste ulempe er, at et stort forlag kan poste penge i hype og markedsføring på en måde, som jeg ikke selv kan. Men mindre forlag kan ikke noget jeg ikke selv kan. Til gengæld ville jeg så få en mindre del af kagen og alt i alt ville jeg tjene det samme – men blive eksponeret bedre med et stort forlag. Et stort forlag har dog også holdninger og det skal jeg ikke deale med nu – jeg kan gøre hvad jeg vil.

Hvor meget fik du hjælp til?

Jeg har gjort alt selv i starten, kun trykning blev gjort af andre. I dag har jeg en layouter i Serbien, der sætter bogen op for mig og jeg udgiver via Saxo Publish, så jeg ikke selv skal agere lager og distribution. Jeg har en dansk korrekturlæser og en oversætter, der bor på Bali til mine engelske udgivelser.

Vil du anbefale denne måde at udgive på? Hvorfor?

Ja til Saxo publish metoden – fordi der bliver mere tid til at skrive. Ja til at selvudgive – hvis man har mod på markedsføringen – ellers dør bogen hurtigt. Men for mange er det ikke salget der er passionen, men det at skrive og så er det vigtigste at få sin bog udgivet – og det er nemt og billigt med Saxos løsning.

Er der mere du har lyst til at tilføje?

Mit bedste råd til nye forfattere er, at lade være med at beskæftige sig med korrektur, cover og udgivelse før bogen ligger færdig. Bare skriv. 🙂

Du kan købe Mettes bøger på saxo 🙂

Forfatter

Elsker alt der handler om bøger og kreative projekter :D

Skriv et svar

