Posted in Anmelder eksemplar, Boganmeldelse, Empey, Forlag, Genre, Pipaluk, Skrøner

Titel: Helt ude i Hampen

Forfatter: Mads-Peder Winther Søby

Forlag: Empey

Udgivet: 2016

Sider: 111

Bedømmelse: 3/5

Dette er et anmelder eksemplar, som jeg har modtaget fra forfatteren selv med en sød lille hilsen indeni, hvilket altid gør mig glad 🙂 Dog er alle meninger og ord i denne anmeldelse mine egne og derfor ikke påvirket af nogen.

Fem venner tager mod Polen for, at hente et svin til en grisefest de skal have i byen, da deres leder Anders mener der er et komplot i griseimport verden. Derfor tager de til Polen, men vejen derned er ikke uden forviklinger og pinagtigheder. Hvad de kommer ud for, ja det må I læse jer til og om det bliver en vellykket fest? Ja det må I også læse jer til.

Det her er virkelig jysk humor på højt niveau. For den da, hvor har jeg grinet af de ting der kommer frem i bogen og den måde det er skrevet på gør det bare så nærværende. Det er virkelig som om du sidder i bilen sammen med de her jyske mænd og oplever det hele sammen med dem. Selv sproget virker jysk, men på en måde der er let forståeligt for os der ikke lever med det jyske sprog. Det er måden de taler på der er fremhævet, selve bogen er skrevet på rigsdansk.

Desværre er der nogle stavefejl (måske bare tastefejl) i, som godt kan gøre det lidt irriterende for en som mig, men plottet er og bliver det vigtigste. Lige en ekstra omgang korrekturlæsning, næste gang og det vil være perfekt 😀

Det bliver ikke det sidste jeg læser af denne forfatter, for sproget var nemt at læse, hjertevarmt og humoristisk. Jeg glæder mig meget til, at se hvad han ellers har på hjertet, for denne mand minder mig meget om en af mine ynglings forfattere – Jørn Riel. Jeg elsker historier der ikke er sådan helt almindelige. Jeg elsker historier fra et liv et sted, som jeg ikke helt kender, men alligevel føler er hjemme. Det kunne ligeså godt være sket i en af de små byer jeg har boet i.

Det er en vanvittig fortælling, som jeg slet ikke fatter at man kan have fantasi til at lave og så på denne ægte måde og fyldt med humør. Den er slet ikke som noget andet jeg har læst. Den virker som om det er en rigtig historie der er fortalt og alligevel, så virker den temmelig meget som noget ingen kunne finde på. Hvem ved, måske er det noget en jyde faktisk kunne finde på 😀 Trænger du til en humoristisk letlæselig bog, så er den her bestemt noget du skal læse 😀

3 thoughts on “Helt ude i Hampen

1. Pingback: - Empey - poesi