Posted in At udgive, Bogkærlighed

At udgive #1 – Selvudgivning #1

Jeg har spurgt Connie Friis-Holst om hvordan hun har ser på at det at selvudgive. Det er super spændende, at læse om alle disse forskellige måder at udgive på 😀 Så hvis du skal udgive selv, så er det en god ide, at følge med i disse indlæg. 

Hvilken måde har du udgivet på?

Jeg har udgivet via Print-on-Demand. Min første roman udkom på Saxo Publish sidste år, og den er netop udgivet i 2. udgave hos BoD – Books on Demand, hvor min næste roman også udkommer til april.

Hvordan var det at udgive på den måde?

Det har været enormt lærerigt, fordi jeg vidste absolut ingenting om bogudgivelse, da jeg udgav. Det har givet nogle erfaringer på den hårde måde, kan man sige, så i dag gør jeg mange ting anderledes.

Hvilke tanker havde du gjort dig om, hvordan du skulle udgive?

Ingen overhovedet. Det kom faktisk bag på mig selv, at jeg rent faktisk udgav en bog. Min indre jantelov var nok min værste fjende, så ingen vidste noget om mit bog-projekt – udover 4-5 af mine allernærmeste – og de fik det først at vide et par uger forinden udgivelse. I dag fortryder jeg, at jeg ikke var mere åben omkring det og fik hjælp til bl.a. korrekturlæsning, men jeg ville ikke fortælle det vidt og bredt, hvis det i sidste ende viste sig ikke at blive til noget alligevel.

Hvad fik dig til at vælge denne udgivelsesmetode?

Ved et tilfælde fandt jeg ud af, at man kunne udgive selv uden at det kostede en formue. Jeg tænkte, at det var da dét, jeg så skulle. Det var såmænd kun for sjov, at jeg gjorde det, og jeg havde slet ikke tænkt, at det skulle gentage sig – men det kommer det til, meget snart.

Hvilke fordele og ulemper ser du ved at udgive på den måde?

Ulempen ved at selvudgive er at du ikke har et forlag i ryggen som yder bistand ved korrekturlæsning, design af omslag og alle disse ting. Fordelene er – for sådan nogle som mig – at jeg selv bestemmer, og selv har en finger med i alle processer. Jeg elsker at sidde og nørde med cover til bogen, bagsidetekst, pressemeddelelse og andet markedsføringsmateriale, for min næste roman får alt hvad den kan trække markedsføringsmæssigt. Mine betalæsere er så begejstrede, at jeg godt tør vise verden, at jeg har skrevet en rigtig god bog som jeg er mega tilfreds med. Fordelen ved at udgive selv er også at indtjeningen er en smule højere. Ca. 20% højere i mit tilfælde, og selvom det er peanuts man tjener efter skat, så betyder det alligevel lidt, når man har haft nogle udgifter, som man ikke kan trække fra. Min anden roman her kommer alt i alt til at stå mig i 6.-7.000 kr. og det er billigt. Der skal dog sælges rigtig mange bøger, for at tjene dem ind igen!

Hvor meget fik du hjælp til?

Som sagt ingen hjælp til noget med den første roman. Den næste har jeg betalæsere på, som ganske vist gør det gratis, men de er ærlige og super dygtige. En professionel korrekturlæser har meldt sig på banen, og har tilbudt at læse korrektur uden beregning, hvilket sparer mig for noget der ligner 20 kilo. Derudover har vedkommende også forstand på pressemeddelelser, så pressemeddelelsen, som jeg selv har lavet, bliver tjekket igennem.

Vil du anbefale denne måde at udgive på? Hvorfor?

Jeg vil helt klart anbefale at selvudgive, hvis man finder et forlag, hvor der er mulighed for at tilkøbe services, så man kan få hjælp til de ting man måske ikke er så stærk i eller interesserer sig for. Nogle har det jo sådan, at de KUN skriver og overlader resten til andre. Jeg vil gerne selv have fingrene med i alt, men sådan er vi så forskellige. Jeg vil opfordre folk til at prøve det. Sidder der nogle derude med en forfatterspire i maven, og ikke ved om de tør sende til et forlag, så find et Print-on-Demand forlag og udgiv selv. Det er faktisk ikke så svært! Man skal huske på, at sender man sit manuskript til et forlag, så må man ikke sende til andre forlag samtidig med. Ofte går der 2-3 måneder førend man får svar, så det kan godt blive en lang proces, hvor man måske i sidste ende får afslag på afslag.

Er der mere du har lyst til at tilføje?

Hvis du beslutter dig for at selvudgive, så gør dig selv en tjeneste, og sæt dig ind i de forskellige faser omkring udgivelse, markedsføring osv. Det sparer dig for mange ærgrelser.

Forfatter

Elsker alt der handler om bøger og kreative projekter :D

2 thoughts on “At udgive #1 – Selvudgivning #1

  1. Jeg elsker simpelthen sådan, at læse med i dine ‘anderledes’ indlæg! Og så er det jo altid hyggeligt at hilse på en ukendt forfatter eller lære lidt mere om at udgive 🙂

    Jeg har i øvrigt kigget nogle gange efter dig på Bloglovin’, kan det passe, at du ikke bruger det? 🙂

    /www.mitbogunivers.blogspot.com

    Like

    1. Hej Caroline,

      Jeg skulle meget gerne være på Bloglovin. Jeg kan i hvert fald se at min profil har min blog på sig. Jeg håber da du kan finde den. Jeg søgte til på pipalukbooks og så kom den frem, dengang jeg koblede min profil sammen med min blog.

      Jeg er super glad for, at du kan lide mine indlæg. Det betyder meget for mig. Nu skal jeg bare have gang i #flyvehjoernet igen, for jeg har da læst nogle bøger som passer på den ene eller to af dem 🙂

      Like

Skriv et svar

