Posted in Forfatterinterview

Nye forfattere #14 -Mette Jakobsen

Idag har jeg overladt bloggen til Mette Jakobsen, som er forfatter til “Farmerhjerte”, som forøvrigt er på tilbud i denne måned, du kan se hvor helt nederst i indlægget 😀 Tag godt imod Mette, for nu kan du lærer hende og hendes bog meget bedre at kende ;D Mette, ordet er dit 😀

12809869_10153963331629621_2146161981_o

Hvad fik dig til at starte med at skrive?

Paul Auster skriver i sit essay ’Why Write’, at det er en god ide altid at have en blyant på sig. På et eller andet tidspunkt vil man nemlig begynde at bruge den. Så jeg tænker, at det hele begyndte, første gang jeg greb om en rød blyant, måske af mærket Viking, en gang sidst i 70’erne.

Hvordan fik du ideen til din bog?

På en køretur på Mols, hvor jeg skulle ud at interviewe en tidligere direktør, der nu var blevet landpostbud. Hans forudgående beskrivelse af ruten i telefonen, var noget helt særligt. Noget med at dreje til højre ved dét skilt, til venstre ved en grillbar, og så i øvrigt køre så langt, at vejen sluttede. Da fornemmede jeg første gang, hvor rigt et univers der lå i den landlige kulisse.

Hvordan er det at få udgivet sin bog?

Stort. Kæmpestort, simpelthen 🙂

Hvilke(n) bog/bøger har du skrevet?

Af romaner har jeg skrevet ’Farmerhjerte’ der udkom på Turbine  2014. Før det har jeg skrevet en række fagbøger, men en skønlitterær bog er noget helt andet.

Har du planer om at skrive en bog mere?

Det har jeg. Og jeg er sådan set også i gang.

Hvordan bevare du inspirationen til at skrive?

Inspiration er der jo nok af i dagligdagen. Jeg kigger meget på mennesker – dem der venter på bussen, dem der optræder i TV, og også lidt dem, der omgiver mig i min hverdag. Alle mennesker er interessante, og tilværelsen er indviklet. Det er min største inspiration.

Regner du med, at du en dag kan leve af at skrive bøger?

Det tror jeg ikke. Så skulle jeg nok hellere skrive krimier, og det ville jeg vist aldrig blive rigtigt god til.

Hvad handler din bog om?

Om Mona, der er bogholder, og som skal forsøge at håndtere en massiv kærestesorg. Hun flygter langt ud på landet, hvor hun får husly ved den jævnaldrende Claus, der er 10. generations landmand. Og så må vi bare sige, at tingene løber lidt løbsk for Mona. Hun er vist ikke så god til at passe på sig selv.

Hvem er du?

Journalist, forfatter, mor, menneske. Det må være det korte svar på det spørgsmål.

Hvad kan du lide at lave, når du ikke skriver bøger?

Jamen man skriver jo altid bøger…også når man ikke sidder ved computeren. Fortællinger og mulige personer og ideer til plots ligger altid og kører et sted i hjernen.

Men jeg er god til at grave have. Og jeg spiller også gerne tennis.

Hvem ser du op til?

Mine to døtre. De er 11 og 14 år, og de er bare de fineste, mest nysgerrige og sjove personer, jeg kan komme i tanker om.

Hvilken bog, er den bedste du har læst?

Det er et forfærdeligt spørgsmål. For alle gode bøger har jo en særlig betydning, hvis man læser dem på rette tidspunkt. Men ’Det Lille Hus’-serien må jeg simpelthen fremhæve. De var min første, store læseoplevelse, og jeg husker stadig, hvordan jeg græd som pisket i dagevis, da jeg havde læst den sidste – ’De første fire år’ – hvor alting går galt for den nygifte Laura.

Hvem er din yndlings forfatter?

Jeg beundrer i den grad Dorrit Willumsen. Hun er totalt overlegen i brugen af sprog, konstruktionen af mærkværdige, men troværdige personer. og krøllede plots, der elegant udpeger alverdens dårskab.

Hun skriver som en rigtig dame.

Hvilken genre skriver du i?

Det må vel betegnes som skønlitterær drama, men med en snert af noget komisk. For under alvoren ligger der oftest et eller andet lidt pudsigt.

Jeg siger tak til Mette, for at ville være med her 😀 Hvis du, som jeg syntes at hendes bog lød spændende, så kan den købes hos saxo, hvor du også kan finde hendes andre bøger. Derudover kan den købes på Plusbog, hvor den lige nu er på SINDSYGT BILLIGT TILBUD.

Hvis du gerne vil følge Mette og hendes bog, så finde hun på Facebook og her kan du se en anmeldelse af hendes bog, på litteratursiden 🙂

Sammen når vi længere ud 🙂

Forfatter

Elsker alt der handler om bøger og kreative projekter :D

Skriv et svar

