Posted in Boganmeldelse, Fantasy, Forlag, Genre, Pipaluk, Turbine

Forfatter: Sidsel Katrine Slej

Serie: Sandrømmeren #1

Forlag: Turbine

Udgivet: 2013

Sider: 251

Denne bog er et anmelder eksemplar fra forfatteren og forlaget Turbine, men alle meningerne i denne anmeldelse er helt mine egne. Jeg er ikke påvirket af hverken forfatter eller forlag 🙂

Bogen handler om Fréa, som en dag finder hendes mor nede i stuen med et sværd i hånden og en etarmet mand på gulvet. Herfra udvikler historien sig hastig og familiens hemmelighed kommer frem. Hun vidste ikke at hun var noget ganske særligt, men hun møder en helt ny verden, som foregår i Asgård og Udgård. Her skal hun finde ud af at leve et helt andet liv end hun plejer, sige farvel til gamle venner og finde sig nogle nye. Her er en historie med både kærlighed, had, tro, håb, angst og alt det et ungt liv indeholder, dog med restraktioner. Kan hun udvikle sig til at blive den de alle sammen har udset hende til at være?

Hvad er det lige jeg skal sige om denne bog, jeg er fuldstændig mundlam lige nu. Jeg har lige læst den færdig og den er simpelthen så spændende. Nogen bøger mister pusten undervejs eller hen mod slutningen, men det gør denne slet ikke. Den var spændende hele vejen, så jeg fløj igennem den, hurtigere end jeg nogensinde har læst en bog. Jeg blev ved med at tænke at den mindede lidt om Harry Potter, men bare er så meget bedre! Hele det med hovedpersonen der ikke kender til at der er en anden verden foruden den hun i forvejen kender og at hun er en del af den minder om Harry Potter, men resten er så meget mere nærværende for en som mig i hvert fald.

At det foregår i norden og i de gamle nordiske guders verden, gør den så meget mere fantastisk end alt andet jeg kender. Det er en verden jeg ikke havde særlig meget kendskab til, men som man kommer helt ind i og føler at man er en del af i denne skønne bog. Det er meget længe siden, at jeg har været så meget oppe og kører over en bog. Der er mange skønne og fede bøger derude, men den her er altså helt vildt god. Jeg kan slet ikke fatte at det her er hendes debutroman. Den er så dyb, uden at være tyngende, så smuk romantisk uden at være kvalmende og så fyldt med kampen mod det onde, uden at være ulækker. Den er så velskrevet at det er en gave til verdenen at den er kommet til. Jeg håber at den vil blive udgivet på flere sprog, så den kan komme ud i verden. For det fortjener den 🙂

Hun har lige så meget spænding og fastholdelse af spænding, som Sara Blædel, ligeså meget magi som en blanding af Tolkien og Rowling samt god humor og historie fortællig, som Jørn Riel. Her er virkelig en forfatter, som jeg ser en meget stor fremtid for. Hvis hun bliver ved sådan her, så er jeg hermed kæmpefan! Der findes ikke ord der er store nok til at jeg kan beskrive hvor begejstret jeg er.

Jeg har været hele følelses registeret igennem i denne bog. Jeg har virkelig grædt over denne bog, men også fundet steder hvor jeg ikke kunne lade være med at le og smile. Det er virkelig en bog der kommer hele verden rundt og når den sidste side er vendt, så føler jeg mig stadig nysgerrig på hvad der sker i den næste bog og også på hvor lang en serie det bliver.

Jeg håber så meget at den næste bog er i lige så høj kvalitet. Alt ved denne bog er simpelthen så fin og lækker en kvalitet. Indholdet fanger læseren (i hvert fald mig) fra første sekund af. Forsiden indbyder til at det er en bog om kampen mellem det gode og det onde, hvor pigen står lige midt i mellem det og skal forsøge at få lyset til at vokse fremfor mørket. Mørket virker til at det er ved at overtage på forsiden og det syntes jeg er super spændende. Selv paperbacken er af en kvalitet der er værd at skrive om, for det er så lækkert at det ikke er en let bøjelig paperback, som let bliver krøllet og foldet. Selv siderne virker til at være af en god kvalitet 🙂

Kan lide bøger, som er anderledes end andre, kvindelige helte, som ikke har super power, så er den her virkelig noget for dig. Kan du lide lækker fantasy, så læs den her bog. Bare læs den, for den er vidunderlig ;D