Posted in Forfatterinterview

Nye forfattere #13 – Jesper W. Lindberg

10445506_931628060260491_230390114786798043_n

Idag har jeg inviteret Jesper W. Lindberg på besøg, som er gået fra at være kreativ stik i rend dreng 😀 til forfatter med bogen “Myter og mysterier #1 – Uhyret i Loch Ness”. Det lyder super spændende og nu kan du du lærer ham endnu bedre at kende. Byd ham hjertelig velkommen og tag godt imod ham 😀 Ordet er dit Jesper.

Hvad fik dig til at starte med at skrive?
Der er ingen tvivl i mit sind om, at mange af de voksne mennesker, der havde ansvaret for at få mig slæbt uskadt igennem folkeskolesystemet, i dag ville erklære at jeg var et fagligt handicappet barn. Jeg havde meget svært ved at finde en interesse for fagene og lavede ofte for lidt, men så snart interessen var til stede, lavede jeg ofte for meget. Især min dansklærer mærkede til dette. Hun modtog således altid stile der varierede mellem 20-40 side antal, for jeg har altid haft en stor interesse for at skrive, og jeg kan vitterligt huske hvad den interesse havde grobund i.

Jeg skrev sjældent fiktion, for jeg nød primært at skrive om virkelige hændelsesforløb. I dag kan jeg derfor gå op på loftet og finde gamle stile, som f.eks. min håndskrevne stil på 32 sider om min skoleklasses kanotur til Sverige i 7. klasse, og straks blive mindet om hvorfor jeg var så febrilsk i mine skriverier; jeg ville sikre mig at flest mulige minder blev bevaret. Jeg gik aldrig op i karakteren, for på bekostning af denne, har jeg i dag en hjertevarm beretning om mig og mine venner, om både de små og de store ting vi oplevede, om vores samtaler, om de ting vi grinede af, og om ting vi måtte gå igennem sammen, og jeg har altid små passager med hvor jeg beskriver hvor meget jeg altid har beundret og holdt meget af mine lærere.

Så heri ligger det halvlange svar på et simpelt spørgsmål. Jeg begyndte at skrive for aldrig at glemme, og fandt i en tidlig alder den store værdi der ligger i det skrevne ord.

Hvordan fik du ideen til din bog?
Gennem en længere periode var Hovedbiblioteket i Albertslund mit andet hjem. Dengang var der en atmosfærisk hyggelig stemning, og børneafdelingen var et pædagog-psykedelisk mekka, indrettet med masser af små kroge, tematiske læsehjørner, ophængte figurer fra populære boguniverser, en teaterscene med tilhørende publikumspladser, og puder og tæpper systematisk placeret overalt på gulvene, og masser af trælegetøj med magneter altid lå spredt efter leg fra de mange besøgende børn og unge. Det var i disse omgivelser at jeg forelskede mig i bøger, og læste rigtig mange bøger, mens jeg kunne høre de høje ”KACHUNG”-lyde når bibliotekarerne lod bagsiden af en bog glide ind i de enorme udlånsmaskiner. Det var her at rigtig mange ideer blev udklækket i mit hoved, og her at jeg læste mange af de bøger der har inspireret mig til at skrive min debutbog ”Myter og mysterier: Uhyret i Loch Ness”. Mange af de faglitterære bøger som jeg læste, skabte nemlig mange tanker hos mig. Jeg synes at der manglede mere efterforskning, hvad jeg i dag kalder for analytisk tilgang, til de emner som mange bøger om mystik behandlede. Det var en følelse af at emner blev efterladt i tågen, når en forfatter blot beskrev men aldrig prøvede at gå tæt på og analysere. ”Kan dette virkelig være Loch Ness-uhyret?” var en typisk afslutning på et kapitel, hvor jeg ønskede at man tilføjede ”Lad os se nærmere på det!”. Så i sidste ende har jeg længe haft mange specifikke ideer til hvordan min egen tilgang ville være til denne typer bøger, og de går altså omkring 20+ år tilbage i tiden.

Hvordan er det at få udgivet sin bog?
Det var en meget stor og glædelig overraskelse, men også noget der skete på meget atypisk vis. Jeg har kendt folkene bag Forlaget Tellerup i mange, mange år, og de blevet min anden familie. Men jeg har aldrig så meget som forsøgt at så et frø eller promovere en forfatterdrøm hos dem. Jeg har tværtimod arbejdet for forlaget på en lang række andre projekter og opgaver, primært indenfor PR, reklame, og videoproduktion, som en kreativ lille stik-i-rend-dreng. Det var efter et møde hos NOTA (Nationalbiblioteket for mennesker med læsevanskeligheder) at jeg for første gang luftede ideen om en serie af bøger indenfor mystikkens verden. Baggrunden var, at der på mødet blev diskuteret mulige emner som kunne få børn og unge, der måske normalt ikke ville læse en bog, til at begynde at læse mere. Her tænkte jeg at spændende faglitterære emner måske kunne fange en god portion læsere. Hvem der kunne skrive en sådan bog var så udfordringen, men min direktør Harald Tellerup spurgte om jeg ville give opgaven et forsøg, fordi det var min ide. Dagen hvor Harald så gav mig thumbs-up på hvad jeg havde lavet til ham, både grafisk og indholdsmæssigt, var derfor en herlig dag.

Hvilke(n) bog/bøger har du skrevet?
Jeg har indtil videre fået udgivet to bøger i serien ”Myter og mysterier”, som omhandler hhv. Loch Ness-uhyret, og de vilde abemennesker (Bigfoot, Yetien, m.fl.). Endvidere har jeg bidraget med en historie til novellesamlingen ”Historier til drenge: Tøser ingen adgang” … men tøser er nu velkomne til at læse bogen skulle jeg hilse og sige 😉

Har du planer om at skrive en bog mere?
Et 3. bind i serien er afleveret til forlaget, og jeg er ved at sætte sidste punktum i et 4. bind. Derudover arbejder jeg på et par andre titler der tager mig væk fra det faglitterære og ind i det fiktive.

Hvordan bevare du inspirationen til at skrive?
Som barn brugte jeg de første par år af mit liv på at gå ind i døre og vægge, før de voksne opdagede at jeg var født med både syns- og hørenedsættelse. Mine forældre valgte dog kun at afhjælpe synsproblemerne, og mit første ord blev derfor ”hvad?”. Det blev tydeligt at det ord blev essensen til min senere personlighed, for jeg stiller mange spørgsmål, og jeg søger mange svar. Derfor bliver jeg heller aldrig træt af at skrive om myter og mysterier. Der er konstant noget at udforske og forsøge at finde et svar på, og det er inspiration nok i sig selv til at holde maskinen kørende.

Regner du med, at du en dag kan leve af at skrive bøger?
Jeg tror at alle forfattere har et ønske om at kunne leve af at skrive. Jeg kender folk der lever af at skrive, og endda lever rigtig godt af det, og det misunder jeg dem naturligvis en smule. Men både for mit eget vedkommende, og langt de fleste af mine forfatterkollegaer, er der vitterligt blot følelsen af dyb taknemmelighed for overhovedet at få lov til at skrive bøger. Det er dybt privilegerende at kunne kalde sig for ’udgivet forfatter’, og jeg tror at den bedste forfatter hviler i sig selv og i nuet. Så vi håber vel blot, men regner ikke med det, og det er en meget sund indgangsvinkel.

Hvad handler din bog om?
Min debutbog og første bind i min serie ”Myter og mysterier” handler om det sagnomspundne Loch Ness-uhyre, som de fleste har hørt om. Det er en let fagbog skrevet i et tempofyldt og spændende sprog for både de små og de store børn, hvor jeg kigger på mysteriet om hvorvidt der lever et uhyre i den skotske sø Loch Ness. Jeg arbejder ud fra et kritisk og analytisk sind, og det er derfor en bog der søger at samle al den viden som man behøver til at danne sin egen mening om mysteriet. Mit håb er at vække interessen for det ukendte, og at folk vil få blod på tanken til at læse mere om de mystiske sider af vores verden.

Hvem er du?
Mit navn er Jesper W. Lindberg, og jeg er en 34 årig familiefar, der er uddannet økonom, og bor på den Københavnske vestegn, hvor jeg også er opvokset.

Hvad kan du lide at lave, når du ikke skriver bøger?
Jeg trives bedst når jeg er kreativ på den ene eller anden måde. Men min yndlingsbeskæftigelse af at være sammen med mine børn, om det så er at spille fodbold, lege på gulvet, eller skifte ble. Det er den optimale kvalitetstid.

Hvem ser du op til?
Hvis jeg må vælge mellem alle mennesker som jeg ser op til, og ikke kun forfattere, så er det uden tvivl Steven Spielberg. Han er en kæmpe kreativ inspirationskilde, med en fantastisk personlighed … og vent, han er faktisk også forfatter 😉

Endvidere ser jeg meget op til mine kollegaer fra Forlaget Tellerup som jeg ikke tør at sætte mig i samme kategori som. De er nogle helt fantastisk søde mennesker, og deres fantasi og glødende passion er virkelig inspirerende, og jeg har meget stor respekt for deres evner til at skabe og til at røre. Men det må helst ikke komme dem for øre, for så begynder de at drille mig.

Sidst men ikke mindst ser jeg sgu’ meget op til folkene hos Forlaget Tellerup. At træde ind i deres kontorlokaler i Sorø er som at tage en kæmpe udånding, og mærke fornemmelse af at føle sig hjemme. Jeg elsker de mennesker, og hvordan de er overfor andre. Jeg har ikke haft lignende oplevelser med andre mennesker, som jeg har med familien Tellerup.

Hvilken bog, er den bedste du har læst?
Jeg har læst utrolig mange gode bøger, og kliche-svaret er derfor at der er for mange til at jeg kan vælge. Men jeg vil alligevel pege på at Dennis Jürgensens serie om Freddy og Monstrene var nogle af de bøger der virkelig fangede min fantasi på en hel unik måde. Jeg afspillede de bøger som en film inde i mit hoved, fordi jeg er et meget visuelt tænkende menneske. Så det var en kæmpe bog- og filmoplevelse at læse de bøger, og de står ud på den måde.

Hvem er din ynglings forfatter?
Her må klicheen altså få lov til at stå, for jeg har ingen yndlingsforfatter som sådan. Der er alt for mange der har beriget mig med gode oplevelser på forskellige måder til at jeg kan have en favorit.

Hvilken genre skriver du i?
skriver jeg som sagt indenfor faglitteraturen, men blandt de endnu ikke udgivne skrifter som jeg arbejder på, er en række sjove og skæve børnebøger. Det bliver spændende at se hvad det bliver til.

Tak til Jesper for dette fine indlæg. Det betyder meget for mig, at du ville være med 😀 Hvis du har fået lyst til at læse hans bøger, så kan de købes her hos Tellerup og saxo.

D. 10. Marts kommer hans anden bog “Myter og mysterier #2 – Bigfoot og Yetien”, den kan bestilles lige her <– Tryk bare lige der og bestil den. 

Hvis du gerne vil følge med i hans færden, så er der flere muligheder for det. Du kan følge hans personlige forfatter Facebook side og forlagets facebook side om hans bøger.  

Forfatter

Elsker alt der handler om bøger og kreative projekter :D

Skriv et svar

