Posted in Forfatterinterview

Nye forfattere #12 -Sarina Løffler Michelsen

Idag har jeg givet ordet til Sarina, som har skrevet bogen “Og hun hviskede”, som jeg læste for længe siden, før jeg blev rigtig bogblogger. Nu kan du lære hende meget bedre at kende og finde ud af hvad hun har gang i nu af spændende projekter. Tag godt i mod hende, for ordet er dit Sarina. 

12787187_10153581729254195_742373201_o

Hvad fik dig til at starte med at skrive?

Jeg begyndte at skrive, da jeg var ganske lille. Jeg ved ikke hvad, der fik mig til at gå i gang med det. Jeg tror, det er noget der altid har været en del af mig. Det at skrive føles meget naturligt for mig

Jeg tror, jeg begyndte at skrive da jeg var omkring 10 år. Dengang havde jeg ikke nogen bærbar, så da brugte jeg papir og blyant. Jeg var jo meget ung, så dengang skrev jeg typiske historier om teenagere, der blev forelsket i hinanden, og sådan noget.
Da jeg så blev omkring 15-16 år, begyndte jeg at gå væk fra de der lyserøde historier, og fokuserede mere på de mørke historier, som er det jeg typisk skriver i dag.

Mine tekster kan sagtens være positive, men jeg skriver primært om ting, der kræver at man skal læse i mellem linjerne. Personligt synes jeg, mine tekster giver rig mulighed for analyse og fortolkning.

De fleste af mine tekster indeholder elementer fra naturen. Det kan være solen, træerne eller væsner. Jeg tror, jeg automatisk inddrager ting fra naturen i mine historier, fordi jeg som lille besøgte Bagsværd Søen rimelig tit. Dét sted er en af de få steder, jeg virkelig holder af, og jeg synes skove er en magisk sted – og det er sikkert derfor, mine tekster indeholder en del elementer fra naturen.

Hvordan fik du ideen til din bog?

Jeg har skrevet digte og historier i mange år, og altid haft en drøm om at få udgivet en bog eller to. Derfor tænkte jeg at det nu var på tide at udgive en digtsamling, som dog ikke er en hel typisk digtsamling idet bogen indeholder en blanding af digte samt kortprosa eller korte historier.

Det føltes bare rigtigt, det at udgive en samling som ikke kun indeholdte digte, men også korte historier.

Hvordan er det at få udgivet sin bog?

Det føles fantastisk! Og skræmmende på samme tid. Jeg har lagt min sjæl i disse tekster, og jeg håber at læserne kan lide det, jeg har lavet.

Selve processen i at få en bog udgivet er benhård arbejde, især som selvudgiver. Jeg har brugt enormt meget tid på at kigge teksterne igennem, samt diskuteret med mig selv om hvordan rækkefølgen skal se ud, og så videre.

Det, at se sit færdige produkt, det er simpelthen en fed følelse.

Hvilke(n) bog/bøger har du skrevet?

”Og hun hviskede”, samt ”Når intet er godt” er de eneste to bøger, jeg indtil videre har skrevet.

Har du planer om at skrive en bog mere?

Ja, jeg overvejer at udgive endnu en digt-samling. Derudover har jeg også skrevet lidt på en roman, men da jeg er vant til at skrive korte historier, er det virkelig en udfordring at skulle skrive en bog på mindst 400 sider.

Indtil videre går det lidt sløvt med romanen, men jeg har skrevet 5 kapitler, og mine betalæsere er vilde med hvad jeg har skrevet – så jeg håber virkelig, at jeg kan få skrevet roman færdig.

Hvordan bevare du inspirationen til at skrive?

Når jeg har en skriveblokade, så lytter jeg til klassisk musik især. Det giver mig en del inspiration i forbindelse med at skrive mørke tekster.

Jeg har en ting sammen med min veninde, hvor vi giver hinanden udfordringer i forbindelse med at skrive. Det går ud på at vi giver hinanden tre ord, som skal indgå i en historie. Nogen gange fortæller vi også, hvor historien skal foregå. Det er noget, jeg holder meget af. Det giver mig så meget, at lave disse øvelser, fordi jeg lærer at skrive om ting, jeg måske ikke normalt ville skrive om – og jeg føler, disse øvelser udvikler min kreativitet.
Vi giver også hinanden feedback på disse øvelser, såsom hvad er godt, og hvad kan gøres bedre. Det er bestemt en metode, jeg vil anbefale alle som kan lide at skrive. 

Regner du med, at du en dag kan leve af at skrive bøger?

Nej, det regner jeg ikke med, at jeg kommer til at gøre.

Jeg har den holdning at jeg ikke vil sigte efter succes, men at jeg vil se succes som en bonus. Hvis jeg skrev mine bøger med det ønske om, at jeg skal kunne tjene en masse på dem, så ville jeg ikke føle, at jeg havde hjertet med mig.
Alle mine tekster indeholder en del af mig selv, og jeg kan stå ved dem alle – og dét er en succes for mit vedkommende.

Det er en succes for mig, at have en gruppe læsere, der kontakter mig privat, blot for at fortælle mig hvor godt jeg skriver, og hvor meget de kan lide mine historier. Jeg er dybt taknemmelig for alle mine læsere – de er guld for mig.

Selvfølgelig ville jeg da ikke blive ked af det, hvis mine bøger rent faktisk blev en succes ;o) – det ville være en fed bonus! Det vigtigste for mig, er at jeg kan stå inde for mine værker, samt at læserene kan lide mine tekster.

Hvad handler din bog om?

”Og hun hviskede”, samt ”Når intet er godt”, indeholder begge to digte samt korte historier.

Jeg har valgt at blande historier og digte sammen, fordi jeg føler, de kombinerer hinanden godt. Et digt kan give læseren en fornemmelse af hvad der kommer til at ske i den historie, der kommer lige efter – eller et digt kan afslutte den historie, der var forinden.

”Og hun hviskede” er lidt af en selvbiografi. Alle tekster derfra handler om min barndom og ungdom. De er måske fortalt på en lidt kreativ måde, nogle af teksterne, men de er alle sammen sket i virkeligheden, mere eller mindre.

Jeg har skrevet nogle tekster i den bog, som indeholder væsner, som for eksempel ”Hun”, ”Væsnet og jeg” samt ”Kronhjorten”. Alle disse væsner er et symbol – og giver rig mulighed for fortolkning. Væsnet og jeg især, handler om at acceptere en del af sig selv, som man måske ikke helt har lyst til at acceptere. Det kan være en sygdom, en oplevelse eller noget tredje.

Jeg vil ikke fortælle mere om disse symboler, og hvad de kan betyde, det vil jeg lade læseren om at fortolke – fordi vi fortolker alle sammen tingene forskelligt, og det skal der være plads til. Jeg kan godt lide at høre hvordan læseren fortolker en af mine tekster, fordi det er interessant at høre en andens synsvinkel. Behøver jeg sige, jeg er stor fan af analyse? Jeg ELSKER analyse, og er hel vild med psykologi især.

”Når intet er godt” handler om parforhold på godt og ondt. Jeg har skrevet om en mand, der er villig til at gøre onde ting, udelukkende fordi han ønskede at vinde hendes kærlighed.

Jeg har skrevet om et kærestepar, hvor manden har en depression – og jeg har skrevet om et kærestepar, hvor kvinden har kræft. Kære Død for eksempel, handler om en mand der skriver et brev til Døden. Han er ked af at Døden har taget hans kone med sig. Men hvis man kigger på teksten, kan man også mærke den utrolige kærlighed, han har/havde for sin kone. Og det er jo det, det handler om. Kærlighed. At huske de gode ting, selvom de dårlige ting opstår.

Nogle af teksterne fra ”Når intet er godt” handler også om min egen kærlighed til min kæreste. Fx teksten ”At love” blev skrevet lige i starten af mit forhold. Teksten er en kærlighedserklæring – at man støtter hinanden gennem svære tider.

Hvem er du?

Jamen jeg hedder Sarina, og jeg er pr. skrivende stund 28 år.

Jeg læser til sygeplejerske, da jeg gerne vil arbejde inden for psykiatrien, når jeg engang bliver stor.

Ellers så har jeg en kat, som hedder Basse, og vi bor i København.

Hvad kan du lide at lave, når du ikke skriver bøger?

Lige for tiden, når jeg ikke skriver bøger, da bruger jeg utrolig meget tid på mit frivillige arbejde. Jeg er frivillig hos Danske Døves Landsforbund, idet jeg mener at døve har brug for bedre vilkår, når det kommer til psykiatrien.

Jeg var med til at oprette en af de første støttegrupper for døve, hvor de får muligheden for at være sammen med andre ligesindede, uden at skulle bruge tolk. Det har været utrolig befriende for deltagerne at kunne kommunikere sammen på deres eget sprog.

Derudover så har jeg også rejst rundt i Danmark og holdt oplæg omkring psykiske lidelser, sammen med Danske Døves Landsforbund, samt lavet informationsvideoer omkring diagnoser.

Når jeg ikke er frivillig, så kan jeg rigtig godt lide at rejse. Min seneste rejse var til Thailand sammen med min kæreste, og det var sådan en fantastisk tur.

Jeg er sådan en type, der godt kan blive rastløs, hvis jeg bliver i Danmark i for lang tid. Jeg skal helst kunne komme ud og rejse mindst en gang om året, om så det bare er for en weekend, eller for en uge.

Hvem ser du op til?

Hm.. hvem ser jeg op til? Det er et svært spørgsmål.

Jeg tror ikke, jeg ser op til nogen – men jeg kan mærke, jeg har den dybeste respekt for dem, der kæmper for andres sag. Dem, som vil gøre en forskel, især for børn og unge.

Hvilken bog, er den bedste du har læst?

Jeg har læst så mange bøger, at jeg ikke kan vælge en favorit – men den seneste bog, som jeg har læst og har kunnet lide, var The Book Theif, skrevet af Markus Zusak. Den er også blevet filmatiseret, og kan bestemt anbefales.

Hvem er din ynglings forfatter?

Puha.. Jeg tror ikke, jeg har en bestemt favorit. Som barn læste jeg kun Stephen King, hvor jeg var særligt glad for bogen ”Dreamcatcher”.

I dag er der rigtig mange forfattere, jeg kan lide. Såsom Markus Zusak (The Book Theif), Michael Ende (The Neverending story), og så Lewis Caroll (Alice in Wonderland).

Hvilken genre skriver du i?

Jeg skriver digte, og så kortprosa/korte historier.

Jeg siger tak til Sarina, for at hun ville være med. Har du lyst til at købe hendes bøger, så kan de købes i papirform på BOD (med 4 dages levering) og på Saxo (med 1-2 ugers levering). E-bøgerne kan købes om en uges tid. 

Hvis du gerne vil følge Sarina, så findes hun på facebook og instagram.

Sammen når vi længere ud 🙂

Forfatter

Elsker alt der handler om bøger og kreative projekter :D

Skriv et svar

