Posted in Forfatterinterview

Nye forfattere #11 – Tanja-Victoria Friis Kjeldbjerg

Idag har jeg givet ordet til Tanja-Victoria, som har skrevet bogen “Regnbuen”, som lyder som en rigtig spændende bog. Nu kan I lærer hende bedre at kende her på bloggen, så tag rigtig godt imod hende. Tanja-Victoria ordet er dit 😀

tanja victoria

Hvad fik dig til at starte med at skrive?

Jeg har mere eller mindre skrevet, både noveller, digte og længere historier, siden jeg praktisk talt lærte at skrive. Det har altid været en fantastisk måde for mig, at sætte ord på følelser, livet og generelt at udtrykke alverdens ting. Jeg har altid været meget bedre med ord, end jeg har været til at tale. Så det var min måde, at fortælle ting, jeg ellers ikke kunne sætte ord på. Ud over det, har jeg altid haft en stor interesse for sprog; dansk, engelsk, såvel som resten af de nordiske sprog (derfor skriver jeg sommetider bl.a. også på svensk). Så det har altid været interessant for mig, at lege med ord, med sproget og dets facetter. At se, hvad det kunne blive til.

Hvordan fik du ideen til din bog?

Min første bog, Regnbuen, fik jeg idéen til pga. min kærlighed til Sverige, samt et meget turbulent forhold, som jeg havde dengang. Samtidig med det, kæmpede jeg med depression, så på en eller anden måde, var basen for min hovedperson, at hun kunne/skulle gøre de ting, som jeg egentlig havde lyst til, men som den rationelle side, den sidste gnist af livslyst og kærligheden til min familie og nære venner, afholdt mig fra at gøre. Så på en måde, kan man kalde hende ”den mørke side af mig selv” – hun gjorde alt det, som mit indre måske ønskede at gøre, men som jeg kæmpede for, ikke at gøre.

Min nye bog, som jeg pt er i gang med at skrive, fik jeg idéen til igennem mange af de film,serier og den musik jeg hører. Sammenholdt med en større interesse for krimi/efterforskning, sci-fi og fantasy, samt et personligt kendskab til visse af de områder, hvor bogens handling finder sted.

Hvordan er det at få udgivet sin bog?

Det er en stor oplevelse, en stor sejr, at stå med det endelige resultat. Det var en sejr, specielt fordi jeg havde kæmpet så meget; både med bogen og med mig selv, igennem den tid, hvor jeg skrev bogen. Samtidigt havde jeg altid haft den drøm om, at få en bog udgivet. Så det var næsten surrealistisk at stå med en færdig bog, med mit navn på. For første gang følte jeg virkelig, at jeg havde udrettet noget, i dette liv. Noget jeg kunne være stolt af, helt igennem.

Hvilke(n) bog/bøger har du skrevet?

Jeg har skrevet og udgivet novelle-/digtsamlingen, Regnbuen. Som jeg fik udgivet tilbage i januar, 2010, i en alder af 18 år. En skildring af en ung kvinde, som rejser rundt i Sverige, tynget af ulykkelig kærlighed, depression og en følelse af, at det ikke længere er værd at kæmpe. At kampen er tabt. Rejsen, som tages på må og få, med tog op igennem landet, er præget af den unge piges tankespind, mødet med forskellige mennesker, i de byer hvor hun gør ophold, på rejsen mod den endelige destination.

Har du planer om at skrive en bog mere?

Jeg er allerede i gang med at skrive endnu en bog. Denne gang en roman, Frozen Tears, hvor genren er en blanding af krimi og adult fantasy. Den er skrevet på engelsk, da jeg finder engelsk meget mere behageligt at skrive længere tekster i. Der er så mange flere ord for tingene, sproget er så uendeligt alsidigt.

Hvordan bevarer du inspirationen til at skrive?

Jeg finder generelt min inspiration i den musik jeg hører, samt fra serier og film, som jeg holder af at se. Jeg bruger rigtig meget musikken. Mine yndlingsgenrer er gothic metal, symphonic metal og goth rock. Ud over det, holder jeg også af at høre klassisk musik. Stemningen, lyrikken, selve musikkens flow, er hvad der kan sætte mig i lige præcis den helt rette stemning, til at skrive det afsnit af historien, som jeg er i gang med på det tidspunkt.

Derudover kommer meget af min inspiration bare til mig. Pludselig opstår der billeder eller sætninger inde i mit hoved, som jeg bare er nødt til at nedskrive – uanset hvor jeg befinder mig henne. Så note-applikation på min mobil, er flittigt brugt 

Der findes intet bedre, end at sætte sig foran computeren, med en kop god kvalitets kaffe eller et glas vin, god musik på mobilen (for det meste musik uden lyrik), stearinlys og ellers mørke – sådan kan jeg sidde den halve nat.

Regner du med, at du en dag kan leve af at skrive bøger?

Det er nok urealistisk at regne med, da det statistisk er meget få forfattere, der ender med at kunne leve alene af at skrive. Men jeg har da drømmen om det, håbet lever. Dog ville jeg nok alligevel aldrig kunne leve udelukkende af at skrive – for jeg ville stadig have lysten til også at lave andre ting.

Hvad handler din bog om?

Min fantasy/krimi roman handler om den unge og ambitiøse agent, Elin Ivanova og hendes møde med det overnaturlige, den skræmmende verden, som de almindelige mennesker aldrig opdager eksistensen af. Samt de mange mennesker, som vier deres liv til, at denne verden ikke skal opdages af andre.

”En ung kvinde bliver fundet, drænet for blod, i Ultvedsøerne, udenfor Tylstrup. Kriminalteknikkerne afskriver dødsårsagen, som et selvmord, men kriminalbetjent Elin nægter at tro på, at dette blot er et selvmord. Hendes søgen efter sandheden om den døde kvinde, fører hende til mødet med ”jægeren” Abby (Abbygail White), som selv har en agenda, relateret til den døde kvinde fra Ultvedsøerne. Sammen sætter de sig for, at opklare forbrydelsen. En kærlighedsaffære mellem Abby og Elin udvikler sig og hele Elins verden, samt opfattelse af verdenen vendes på hovedet.”

Hvem er du?

Mit navn er Tanja-Victoria Kjeldbjerg, men jeg kaldes enten bare Tanja eller Victoria. Jeg skriver under navnet Victoria Kjeldbjerg. Jeg er en 24-årig kvinde, som er bosat i Randers sammen med min elskede kat Fine (Josefine). Her er jeg i gang med en HF, hvorefter jeg påtænker at læse Nordisk sprog og litteratur på universitetet.

Min uddannelse er en kæmpe udfordring og en kamp, der dræner megen energi. Da jeg har kæmpet med diagnosen borderline og en kronisk rygskade, siden jeg var omkring 17 år gammel, har den salgs som almindelig skolegang ikke altid faldet mig nemt. Men nu er jeg blevet flyttet

over til fjernundervisning, så jeg selv kan strukturere – dette giver forhåbentligt også mere tid til skrivningen 🙂

Hvem ser du op til?

Jeg ser ikke op til en bestemt person, men der er mange mennesker jeg ser op til eller har respekt for, fx min far, hvis jeg skal nævne én. Jeg ser op til mennesker (hvad enten de er kendte eller ej), som sætter sig mål og som tillader sig at drømme. Mennesker der knokler for at nå disse mål og drømme, at gøre deres ambitioner til virkelighed, uanset hvor hårdt det kan være.

Sådan vil jeg også gerne kunne se mig selv. Jeg vil blive ved med at kæmpe, til jeg når mine mål, uanset hvor mange set backs jeg så kommer ud for. Om end det altid er lettere sagt end gjort. Men jeg forsøger at være den bedste version af mig selv, at altid gøre tingene bedre, end jeg gjorde i går. Både hvad gælder ambitioner og drømme, men også over for andre mennesker og dyr.

Hvilken bog, er den bedste du har læst?

Det er meget svært at svare på, for jeg har læst mange gode bøger 🙂 For mig er en god bog, når jeg kan fordybe mig fuldstændigt i den, når jeg kan leve og føle med karaktererne i bogen og når jeg slet ikke kan slippe bogen igen, før den er læst – og når jeg bliver helt ulykkelig, når jeg har læst den sidste side og den dermed er færdiglæst.

Jeg læser hovedsaligt krimier og fantasy; alt fra Camilla Läckberg, Dan Brown, Stieg Larsson og Sara Blædel, til J.K. Rowling, Tolkien og George R. R. Martin.

Hvem er din ynglings forfatter?

Som med forrige spørgsmål, så har jeg ikke direkte en yndlings forfatter. Mange af de nævnte ovenover, er bestemt blandt favoritterne. Men der er mange andre ligeså. Jeg elsker når forfattere kan skrive levende og lege med sprogets facetter, så man kan græde og grine med karaktererne og virkelig kan ”se” hele bogens verden for sig, når man læser. Som en lille film på nethinden. Det er ting der gør, at jeg ender med, ikke at kunne slippe bogen igen.

Hvilken genre skriver du i?

Frozen Tears, som jeg pt er i gang med, er i genren en blanding af krimi og adult fantasy. Et forsøg på at mixe disse to genrer, som er mine yndlingsgenrer. Min første bog, Regnbuen, har jeg personligt aldrig rigtig kunne kategorisere og putte i en genre-kasse. Jeg skrev den aldrig ud fra tanken, om en bestemt genre: jeg skrev bare. Så det er nok op til den enkelte læser, at vurdere. Ellers skriver jeg utroligt meget poesi, digte/lyrik. Både på dansk, engelsk og svensk.

Jeg siger tak til Tanja-Victoria, for at du ville være med her. Hvis du efter dette skulle have lyst til at læse bogen, så kan den købes hos Saxo 🙂

Hvis du gerne vil følge hende, så kan du finde hende på hendes facebook side og på hendes Hjemmeside/Blog 🙂

(: Sammen når vi længere ud 🙂

Forfatter

Elsker alt der handler om bøger og kreative projekter :D

Skriv et svar

