Posted in Forfatterinterview

Nye forfattere #10 – Connie Friis-Holst

Idag har jeg givet ordet til Connie, som har skrevet bogen “Karla med K”, så du kan lære hende bedre at kende. Jeg håber I vil tage godt imod hende her på bloggen. Det er altid spændende for mig, at lærer andre nye forfattere at kende, så ordet er dit Connie 😀

12755191_10201445540938066_2055697243_o

Hvad fik dig til at starte med at skrive?

Jeg har altid skrevet faktisk, men kun til papirkurven. For 3 år siden begyndte jeg at blogge, og så fik jeg muligheden for at skrive alt det jeg lystede. Men jeg kunne stadig godt tænke mig at skrive en bog, men tænkte ”Hvem gider læse en bog du har skrevet?” og tænkte også, hvem der skulle have lyst til at udgive den, så det blev ved det.

Hvordan fik du ideen til din bog?

Tja, ”Karla med K” den skrev faktisk sig selv. Jeg satte mig ved tastaturet og vidste aldrig hvad der kom ned på ”papiret”. Jeg havde ingen synopsis, skrev bare lige fra hjertet. Alle personnavne, stednavne osv. kom også bare dumpende, og når de først var der, så var det bare sådan det var. Meget mærkelig oplevelse set i bakspejlet.

Hvordan er det at få udgivet sin bog?

Jeg overvejede slet ikke at sende min første roman til et forlag. Faktisk havde jeg kun fortalt om projektet til tre personer, og det var endda først, da jeg havde skrevet over halvdelen af bogen. Jeg ville ikke sige det til nogen, hvis nu det ikke blev til noget. Stor fejl kan jeg se i dag, men man lærer af sine fejl! Jeg fandt ud af, at det var muligt at udgive på Saxo Publish og undersøgte desværre ikke markedet for andre lignende forlag, så det blev hos Saxo at første udgave af ”Karla med K” udkom. Den dag bogen udkom var helt surrealistisk, det var så vildt at stå med en trykt bog med sit eget navn på i hånden!

Hvilke(n) bog/bøger har du skrevet?

Som sagt har jeg udgivet ”Karla med K”. Første udgave den 20. november sidste år, og anden udgave den 9. februar i år på nyt forlag (BoD – Books on Demand)

Har du planer om at skrive en bog mere?

Da den første roman udkom, var jeg allerede så småt gået i gang med den næste. Jeg lavede en disposition denne gang. Dvs. jeg besluttede mig for 20 kapitler á cirka 10 sider hver, navngav kapitler – det har jeg så ændret lidt på undervejs – men den har været god at have for at holde den røde tråd hele bogen igennem. Jeg udgiver ”Nouras stemme” i slutningen af april i år.

Hvordan bevare du inspirationen til at skrive?

Det gør jeg ved, at jeg for det første har 7 virkelig gode beta-læsere på denne gang. De giver mig en helt suveræn feedback, og deres meget meget positive tilkendegivelser gør, at jeg næsten ikke kan vente selv med at skrive den færdig. De får et sted mellem 4-6 kapitler ad gangen, og dem sluger de i løbet af ingen tid, og beder om at jeg skynder mig med de næste. Så kan man næsten ikke forlange mere!

Regner du med, at du en dag kan leve af at skrive bøger?

Nej det regner jeg bestemt ikke med. Det er kun en lille håndfuld, der kan leve af det her i Danmark, og det er udelukkende, fordi de sælger godt i andre lande også. Gyldendal har lavet en undersøgelse, der viser at 6 ud af 10 forfattere har job ved siden af. Sælger man 3000 eksemplarer af sin bog her i Danmark, så har man solgt virkelig godt. Får jeg solgt bare 10 bøger, så er jeg glad. Det er slet ikke derfor jeg skriver, jeg skriver, fordi jeg ikke kan lade være.

Hvad handler din bog om?

Den første roman er en kærlighedsroman med et tvist. Den jeg skriver på nu er en spændingsroman om bl.a. æresrelateret vold, og der kommer helt sikkert en efterfølger til.

Hvem er du?

Jeg er en kvinde på snart 49 år, arbejder fuldtids på 12. år i en amerikansk virksomhed, blogger på bl.a. www.friis-holst.com, som er en blog om forfatterskab, bøger, interviews med nogle af vores allerstørste danske forfattere, debutanter m.m. Jeg skriver også lidt om hvordan det er at selvudgive, hvad man skal tænke på ift. pressemeddelelser og markedsføring af sin bog i det hele taget. Deler ud af egen erfaring kan man sige.

Hvad kan du lide at lave, når du ikke skriver bøger?

Jeg er passioneret løber, og det gør jeg så vidt muligt hver anden dag. Så ses jeg med venner og veninder (ofte til walk-and-talks), jeg er meget til at lave ting fra bunden … f.eks. mad. Køber ikke noget færdigt, så laver jeg hellere ketchup, müsli, marmelade osv. selv, så jeg ved, hvad der er i. Jeg tilbringer 1-2 weekender om måneden med min voksne søn (og vores dele-hund), som tilfældigvis også er min allerbedste ven.  Ellers bruger jeg rigtig mange timer med at blogge og alt hvad dertil hører af bl.a. programmering, ser en del tv – især dokumentar- og videnskabsprogrammer.

Hvem ser du op til?

Mit helt store forbillede er Prof. Eske Willerslev. Han motiverer mig virkelig på flere områder, men især på at holde min indre jantelov nede. At man ikke skal være bange for at gå ”mod strømmen”, ikke altid gøre det alle andre gør,  og ikke mindst stole på sin mavefornemmelse.

Hvilken bog, er den bedste du har læst?

Uha! Det er svært at svare på, for jeg har rigtig mange ”bedste-bøger”, men nogle der har sat sig fast er bl.a. J. Bech Nygaards ”Du blev træl”, Fredrik Backmans ”En mand ved navn Ove” og Liza Marklunds ”Forelskede sig i et mareridt” og ”Asyl”

Hvem er din ynglings forfatter?

Der er tre danske forfattere, som jeg uden tvivl vil kalde mine yndlingsforfattere, og det er Elsebeth Egholm, Sara Blædel og Jussi Adler-Olsen

Hvilken genre skriver du i?

Lige nu ”spændingsroman”

Jeg siger tak til Connie for, at ville være med i dette interview. Hvis du har fundet ud af at du gerne vil købe hendes bog, så kan den købes på Bogreolen og hos BoD og det gør den nye nok også 😀 Det er så dejligt at se alle jer forfattere komme ud med jeres bøger. Det er spændende, at følge jer og se jeres succes 😀

Hvis du gerne vil følge hende, så kan du gøre det på hende Hjemmeside/Blog. Hun laver også forfatter interviews, men hun har snakket med Elsebeth Egholm ❤ og Martin Holmstykke (som også kommer her på bloggen :D). To krimiforfattere. Du kan læse hendes indlæg på hende blogs forfatterinterview. Det er super fedt, at hun også gør det 😀 Du kan også følge Connie på hendes facebook side

(: Sammen når vi længere ud 🙂

Forfatter

Elsker alt der handler om bøger og kreative projekter :D

Skriv et svar

