Posted in Forfatterinterview

Nye forfattere #9 – Martin Holmslykke

Idag har jeg givet Martin ordet her på bloggen. Han blev forfatter længe før jeg overhoved kunne sætte to ord sammen til en sætning. Martin har skrevet “Frejas blod” og udkommer med endnu en bog i år, så tag godt imod ham, for nu kan I lærer ham bedre at kende. Martin, ordet er dit 😀

MH

Hvad fik dig til at starte med at skrive?

Jeg har altid skrevet, tror ikke jeg kan lade være. Får altid ideer til nye historier.

Hvordan fik du ideen til din bog?

Den seneste ”Frejas Blod”, der er en nordisk krimi med tråde tilbage i tiden. Jeg ideen til den, på en tur til Australien. Jeg har altid været fascineret af den nordiske historie og vores fælles rødder. Synes der manglede en nutidig roman, der formidler noget af den historie på en ny måde.

Hvordan er det at få udgivet sin bog?

Det er altid med en vis spænding, at vente på at se sit manuskript i bogform. Må indrømme at den første udgivelse var den mest specielle.

Hvilke(n) bog/bøger har du skrevet?

1993: ”Den aften” en novelle, som DR opførte i deres ungdomsprogram Zig Zag.

2001: ”Det fortærende” en ungdomsroman om mandlig spiseforstyrelse, blev skrevet under pseudonymet Martin Maribo.

2015: ”Frejas Blod”, en nordisk krimi.

Har du planer om at skrive en bog mere?

Ja har skrevet en børnebogsserie, hvor de første 2 er færdige, er henvendt til drenge på 8-12 års alderen. Er ved at lægge sidste hånd på dem.

Udgiver i foråret 2016 en ny krimi, det er en historisk krimi, der foregår i New Orleans i 1820’erne.

Er i gang med at lave research til efterfølgeren til ”Frejas Blod”.

Hvordan bevare du inspirationen til at skrive?

Ved at læse og være nysgerrig.

Regner du med, at du en dag kan leve af at skrive bøger?

Lige nu ser jeg, hvad der sker. :o)

Hvad handler din bog om?

Frejas Blod er en nordisk krimi. Hvis grundpræmis omhandler ligestilling – ”Hvorfor er ligestilling så langt fremme i Norden i forhold til andre lande?” – det er fordi der skete noget i vikingetiden. Den foregår i nutiden, men trække nogle tråde tilbage i den nordiske historie.

Under en hæsblæsende rejse rundt i Norden følger vi journalisten Isabella Luz og piloten Christopher Kingo på en fælles jagt mod tilsyneladende forskellige mål.

En jagt der sætter deres venskab på en hård prøve og de er ikke alene. I deres søgen efter årsagen til deres fælles venindes død, kommer de på sporet af en hemmelig kvindeloge af asatroende og stifter bekendtskab med en kristen mandebevægelse.

Det eneste de to grupper er enige om, er at alt hvad de laver, skal foregå udenfor offentlighedens søgelys. Til sidst står de ansigt til ansigt med de to grupper, og så er det tid til det endelige opgør.

Hvem er du?

Martin Holmslykke – 46 år. Er gift og har en datter på 16. Bor i København, men er fra Århus. Jeg har boet lidt rundt omkring i verden og arbejdet med en masse forskellige ting.

Hvad kan du lide at lave, når du ikke skriver bøger?

Læse, se film, være sammen med familie og venner.

Hvem ser du op til?

Der er mange, men Eleanor Roosevelt sagde: ”The future belongs to those who believe in the beauty of their dreams”. Lad være med at snakke om hvad du gerne vil, men gør det.

Hvilken bog, er den bedste du har læst?

Der er rigtig mange, der har en stor betydning for mig, og som er rigtig gode. Den første voksenbog jeg læste, som jeg fik af min mor, var: Annemarie Selinkos ”Désirée”. Det er måske ikke den bedste bog jeg har læst, men den var med til at sætte mig i gang med at skrive. Den kopi vi har i familien er fra 1956 og nu har min datter fået den.

Hvem er din ynglings forfatter?

Igen der er mange, som jeg rigtig godt kan lide, men hvis jeg skal vælge en: Michael Cunningham. Hans bog ”The hours” er fantastisk.

Hvilken genre skriver du i?

Krimi, gerne med et historisk islæt. Næste genre bliver børnebøger.

Jeg siger tak til Martin, for at ville være med her på bloggen. Hvis du nu tænker, at du gerne vil læse hans bøger, så kan du købe dem på saxo og plusbog

Hvis du gerne vil følge ham, så skal du blot kigge ind på hans hjemmeside og hans facebook

Sammen når vi længere ud 😀

Forfatter

Elsker alt der handler om bøger og kreative projekter :D

Skriv et svar

