Posted in Biografi, Boganmeldelse, Forlag, Genre, Mellemgaard, Pipaluk

Titel: Er der en vej ud af helvede?

Forfatter: Julie Duch Lauridsen

Udgivet: 7. November 2014

Forlag: Mellemgaard

Sider: 340

Bedømmelse: 4/5

Dette er et anmelder eksemplar fra forfatteren selv. Jeg er super glad for, at have modtaget den, men alle mine ord om bogen er mine egne og ikke påvirket af hverken forfatteren, andre anmeldelser eller forlaget.

Dette er en biografi, som handler om Julies liv. Julie har tidligt i sit liv fået diagnosen OCD, som gør hendes liv temmelig besværligt. En psykisk sygdom oveni, som giver tvangstanker gør det hele en svært at håndtere for hende. Hele vejen gennem denne bog følger vi de op og nedture der har været i hendes liv, for at få en større og dybere forståelse af hvad der egentligt foregår inde i en med depressioner, OCD og tvangstanker.

Det er en bog, som er utroligt hård at læse. Ikke fordi den er dårligt skrevet, for det er den bestemt ikke, men fordi hun skal igennem så meget, som jeg selv har været igennem. Havde egentlig lagt det bag mig, så det var hårdt at få det genopfrisket. Det er kun et stærkt menneske, der kan komme igennem alt det, uden at gå helt i stykker indeni. Det er utroligt svært at læse om et andet menneske der går helt i stykker. Det virker nogen gange, som om der slet ikke er noget håb for hende, som om verden virkelig ikke kan give hende noget godt og det er altså hårdt at læse.

Jeg undre mig over at forfatteren kalder den en selvbiografi, men hver gang hendes navn nævnes, så står der Sofia i stedet for Julie. Det virker som om hun selv syntes det er for hårdt at skrive om, så hun distancere sig fra det med et andet navn. Jeg syntes det ødelægger lidt af ægtheden i bogen, at navnet ændres fra forfatterens til et andet. Den bliver lidt mindre troværdig. Derudover er der en del fejl i bogen, som godt kunne have været rettet op på, da de ikke er svære at få øje på – det er mest endelser der er forsvundet, men det kan stadig godt forstyrre læsningen.

Når det er sagt, så skriver Julie faktisk rigtig godt og det er en fornøjelse at læse sig igennem en meget levende fortælling om hvordan det er at være hende. Det er virkelig godt klaret. Hun kravler helt ind under huden på mig med sin historie, hvilket er fortryllende og meget ærligt, nærmest hudløst. Hun gemmer ikke noget væk eller hinter om noget der måske kunne være. Det hele er lige på, hvilket er meget modigt og rørende. Det føltes næsten, som om at være der selv. Stå lidt på side linjen og se det hele, uden at kunne hjælpe hende.

Vi har brug for sådan en bog, så vi forstår hvad der sker med folk der har OCD, tvangstanker, selvværdproblemer, angst med mere. Det er en vedkommende og super vigtig bog og jeg tror på at denne forfatter virkelig kan skrive nogle fantastiske bøger, hvis hun bliver ved med at gøre det. Selvom bog var hård, at komme igennem, så mener jeg bestemt at den er det værd og at andre også skal læse den. Især fok, som er pårørende til en med samme diagnose eller lignende. Det vil kunne hjælpe dem på vej til at hjælpe deres pårørende bedre. Det er virkelig en vigtig bog det her.

Lige en sidste lille ting 🙂 Jeg elsker at teksten er delt op i flere måder at skrive tekst på. Der er digte, små fortællinger, den generelle fortælling og det passer bare så fint sammen 😀