Posted in Forfatterinterview

Nye forfattere #5 – Haidi Wigger Klaris

Idag har jeg givet ordet til Haidi, som har skrevet serien “Dæmonherskerens arving”, som er en triologi, hvor sidste bind endnu ikke er udkommet. Tag rigtig godt imod Haidi, for nu kan du lærer hende bedre at kende. Haidi, ordet er dit 😀12650379_434439906746564_926003223_n

Hvad fik dig til at starte med at skrive?

Det er et godt spørgsmål. Det er jeg ikke helt klar over. Som teenager begyndte jeg at skrive noveller. Dansk var gennem hele skoleperioden mit yndlingsfag og jeg elskede at fordybe mig i skriveriet og skabe mit eget lille univers. På intet tidspunkt overvejede jeg at blive forfatter. Da jeg mange år senere var på barsel i 2001 begyndte jeg at skrive på mit første manuskript når min datter sov middagslur. Historien blev aldrig antaget af et forlag trods mange omskrivninger, og for en tid blev drømmen skubbet til side. Flere år senere pressede den sig atter på, og denne gang besluttede jeg mig for at nu måtte jeg gøre noget ved det. Jeg deltog i et 1-dags-skrivekursus og det var en rigtig god beslutning. Jeg fik nogle gode værktøjer som jeg besluttede mig for at prøve af i en ny historie – det var faktisk den, som endte med at blive til Skyggernes Bog.

Hvordan fik du ideen til din bog?

Jeg fik ideen til Skyggernes Bog efter at have besøgt min guddatter på hendes efterskole. Det var en gammel, halvskummel bygning og jeg havde fantasi nok til at forestille mig, at der luskede noget omkring i gangene som man ikke kunne se. Jeg ville dog gerne krydre med ’en hvid dame’ så det endte med at rammerne blev en gammel herregård som var blevet lavet om til en kostskole. Jeg har aldrig været god til at planlægge hele plottet fra starten af, så jeg startede blot med at skrive, og det som jeg troede skulle være en enkeltstående bog, endte så med at blive 1. del i en trilogi.

Hvordan er det at få udgivet sin bog?

Uvirkeligt. Fantastisk. Skræmmende. Der gik knap en måned fra jeg sendte mit manuskript af sted til Tellerup til jeg en fredag eftermiddag modtog et fantastisk opkald imens jeg var på arbejde. Jeg var kommet igennem nåleøje. Efterfølgende var jeg nok en smule (læs: temmelig) overgearet, og til sidst sendte mine kolleger mig hjem.

Hvilke(n) bog/bøger har du skrevet?

Jeg har skrevet ’Skyggernes Bog’ og ’Skæbnens kald’ som 1. og 2. del i serien ’Dæmonherskerens arving’. Jeg sendte 3. og sidste del i serien af sted til Tellerup i slutningen af januar, og håber at bogen udkommer i løbet af efteråret 2016.

Har du planer om at skrive en bog mere?

Jeg har helt sikkert planer om at fortsætte med at skrive. P.t. har jeg rigtig mange ideer til historier – om de holder, når jeg engang når til dem, det må tiden vise. Det kan også være at nogle af ideerne kan slås sammen. Jeg glæder mig til at snart at skulle i gang med en ny historie, en ny hovedperson, et nyt univers. Tanken om at starte en ny historie kan stadig give mig sommerfugle i maven. Det er det fedeste at skrive de første linjer i en helt ny historie.

Hvordan bevarer du inspirationen til at skrive?

Det at bevare inspirationen er ikke problemet, nok snare at kunne koncentrere mig om andre ting her i livet. Jeg kan ikke lade være med at skrive. Hvis jeg ikke skriver, er jeg bange for at mit hoved eksploderer af ideer og plots. Når det er sagt, så er der selvfølgelig dage hvor jeg er mere motiveret for at skrive end andre, men det er sjældent at jeg ikke skriver hver dag. Nogle dage er det blot en halv time imens det andre dage kan være 2-3 timer. Heldigvis har jeg en familie som er meget forstående og de har også fuldt ud accepteret, at familiens spisebord er inddraget til min arbejdsplads.

Regner du med, at du en dag kan leve af at skrive bøger?

Nej, men jeg håber! Og håb har bragt meget godt med sig. Der var også en gang, at det at få udgivet en bog blot var et håb. Lidt mere realistisk set håber jeg, at jeg måske en gang kan tjene så meget på mit forfatterskab, at jeg får mulighed for at gå på deltid på mit dagsarbejde og på den måde kan frigive mere tid til at skrive.

Hvad handler din bog om?

Min serie ’Dæmonherskerens arving’ handler om den 17-årige pige Ally, som flytter ind på kostskolen Larchwood, som er en gammel herregård. Det siges, at den tidligere herregårdsfrue Catherine går igen og at hun tilbage i 1800-tallet dyrkede sort magi. En dag finder Ally et hemmeligt rum under den faldefærdig kirke som hører til Larchwood, og det er startskuddet på en masse mystiske hændelser.

Hvem er du?

Jeg er en kvinde i 40’erne (er født i 1972) som elsker at se positivt på tilværelsen. Jeg er gift og har en datter på 15 år. Vi har en håndfuld pelsdyr (katte og hunde) som jeg elsker. I mit dagarbejde arbejder jeg inden for meget specifikke rammer, idet jeg arbejder med databaser og processer. Måske er det derfor jeg elsker at skrive fantasy hvor der ikke er nogle rammer.

Hvad kan du lide at lave, når du ikke skriver bøger?Jeg kan godt lide at læse, være sammen med familie og venner, rejse rundt i USA eller drømme om den næste tur derover samt gå lange ture med vores hunde.


Hvem ser du op til?
Folk der følger deres drøm. Folk der tør at gå imod strømmen for at være tro mod sig selv.


Hvilken bog, er den bedste du har læst?
Uh, den var tricky. Der er mange bøger jeg er ret vilde med, men det ændrer sig også ud fra hvilket humør jeg er i og det har også ændret sig med alderen. To bøger som jeg dog altid har været glad for er ’Ildens barn’ af Barbara Erskine og ’Eksperimentet’ af Dean R. Koontz.


Hvem er din ynglings forfatter?
Jeg har ingen decideret ynglingsforfatter. Der er nogle jeg bedre kan lide end andre, men det ændrer sig meget afhængig af humør og alder. Før i tiden har jeg læst meget af Stephen King, Dean R. Koontz og Wilbur Smith. Nu elsker jeg at læse Stephenie Meyer, J. K. Rowling, CC Hunter, for blot at nævne nogle.


Hvilken genre skriver du i?
Jeg skriver p.t. en blanding af dark fantasy/paranormal romance. Det er den genre jeg godt selv kan lide at læse. Det ville undre mig meget hvis der ikke altid er et strejf eller en ordentlig klat af paranormale aspekter i mine historier.

Jeg siger tak til Haidi, hvis du vil købe hendes bøger og følge hende på diverse sociale medier, så skal du bare følge linkene herunder. 

Bøgerne kan købes på saxo og Tellerup

Følg Haidi på hendes hjemmeside, Instagram og facebook

Hvis du kender en ny forfatter eller er ny forfatter og du gerne vil være en del af det her, så skriv til mig. Min mail er ude i kontakt i venstre side. Du skal ikke være genert. jeg gør det med glæde ❤

Sammen står vi stærkere

Forfatter

Elsker alt der handler om bøger og kreative projekter :D

Skriv et svar

