Posted in Forfatterinterview

Nye forfattere #2 – Mette Sejrbo

Idag har jeg givet ordet til Mette Sejrbo, som er forfatteren til “Heksens kald”, så I kan lærer hende at kende. Jeg håber I vil tage rigtig godt imod hende. Mette ordet er dit 😀

Mette Poze 2Hvad fik dig til at starte med at skrive?

Det var min lillebror. Han blev træt af at hører mig brokke mig over den udvikling genren som jeg skriver i, har ændret sig. Hekse, vampyrer og varulve er ikke drama, det er gys.

Hvordan fik du ideen til din bog?

Jeg har altid været bidt af en gal varulv. Lige siden jeg som 6 årig så – En amerikansk varulv i London, og senere kom vampyrerne med – Nosferatu. Elsker gamle vampyrfilm med Christoffer Lee.

I 2013 var der en eksplosion af mere eller mindre vellykkede fortællinger om vampyrer, hekse og varulve. Nu var det teenager og hjerte-smerte, og det kunne jeg bare ikke med. En vampyr æder mennesker, han forelsker sig ikke i sin mad!

Men selve ideen til hovedpersonen, springer ud fra den kultur jeg er vokset op med. Jeg er fra Frederikssund, og på grund af vikingespillet vi har hvert år, ved vi stort set alle her i byen hvad en vølve er. Jeg har læst meget mytologi, så da jeg kiggede lidt i de gamle Sagadigte, opdagede jeg at vi her i norden, havde vores helt egne varulve! Hvorfor er der aldrig nogen der har skrevet om dem? Det måtte være et tegn.

Hvordan er det at få udgivet sin bog?

Det er ubeskrivelig fedt. Jeg kan desværre ikke sige, at det er en drøm der gik i opfyldelse, for jeg har aldrig troet, at jeg skulle skrive en historie, eller gå så vidt som at udgive den. Det var noget der tog form ret hurtigt, og da andre fortalte mig, at der gemte sig en virkelig god historie her, så tog jeg skridtet videre. Og ja, så var det er forlægger der var tosset nok til at tage mig ind.

Hvilke(n) bog/bøger har du skrevet?

Jeg har udgivet en novelle i serien Ulfhedin-sagaen, som hedder – Mørkets yngel, en slags skabelsesberetning, der sætter rammen for universet som mine bøger foregår i.

I sommeren 2015 udkom så første bind – Heksens kald.

Har du planer om at skrive en bog mere?

Vi arbejder lige nu på at få andet bind – Varulvens forbandelse, redigeret færdig. I 2017 kommer så sidste bind  – Vampyrens pagt.

Jeg har materiale på en del flere bøger, også i Ulfhedin-sagaens univers.

Hvordan bevare du inspirationen til at skrive?

Inspiration kommer, når du giver dig tid til at lave intet. Jeg får små sætninger hist og her, når jeg er nede at handle, eller står og laver mad. Så der kan godt være post-its klistret ind i frikadellefars, når jeg er midt i planlægningen af et plot.

Da mine bøger indeholder meget fakta, så kommer inspirationen også fra virkelig fund af gravpladser, historiske begivenheder, glemte mytologiske legender osv., der er forbløffende mange ting som passer ind i Ulfehdin-sagaens univers. Shakespeare kommer f.eks under kærlig behandling her i Varulvens forbandelse, og man kommer til at opleve hvad Guldhornene i virkeligheden er, i Vampyrens pagt.

Regner du med, at du en dag kan leve af at skrive bøger?

Nej, mine bøger er skrevet i så smal en genre, at det vil være utopi. Når jeg fortæller folk, at jeg skriver fantasy, så falder der altid en bemærkning der involvere Harry Potter, og der er Ulfhedin-sagaen virkelig langt fra. Det er som om Danmark ikke rigtig kan komme ud over den svenske femi-krimi boble, men udlandet er vilde med voksen fantasy, så jeg ville gerne forsøge mig der.

Hvad handler din bog om?

Den handler om et af livets store spørgsmål – er vores liv styret af en skæbne, eller af vores eget fri valg? Den handler om ulykkelig kærlighed, og løgn mellem venner. Den handler om en ung piges rejse mod voksenlivet. Alt sammen kastet ind i et univers, som bare siger: hvad nu hvis alt hvad der står i de gamle Eddaer er sandt?

Hvem er du?

Jeg er Mette Sejrbo. 40 år. Fra Frederikssund, hvor jeg bor med min mand og to unger.

Jeg er uddannet dyreadfærdsterapeut. Arbejder som bibliotekarassistent, og så skriver jeg bøger.

Hvad kan du lide at lave, når du ikke skriver bøger?

Så læser jeg bøger, ser film og tv-serier. Jeg finder stor inspiration i andres værker. At researche til bøgerne tager også meget tid, jeg elsker virkelig at lære noget nyt. Jeg har lige måtte sætte mig ind i hvordan man smeder et vikingesværd, fordi jeg går med denne idé til en ny historie, og en af hovedpersonerne insisterede på at han skulle drage i viking.

Hvem ser du op til?

I forbindelse med mit forfatterskab, så er Jean M. Auel mit store forbillede. Det kæmpe stykke arbejde hun gjorde igennem alle de år hun skrev Jordens børn, var beundringsværdigt. Hun havde ikke internet, hun måtte rejse til Frankrig og se på hulemalerier, opsøge folk der vidste noget om flintarbejde, og alle de ting der er med i bøgerne. Der kan jeg heldigvis søge mine kilder på nettet og i bøgerne.

Hvilken bog, er den bedste du har læst?

Dean R. Koontz – Eksperimentet. I dag ville jeg nok vælge en anden, men det er til dato den bog der gjorde størst indtryk på mig. Han formår virkelig at skræmme livet af en, kun med ord på et stykke papir.

Hvem er din ynglings forfatter?

Lige pt. er det Kim Harrison, som bla. skriver en serie der hedder The Hollows. Hendes humor er lige min stil, og den måde hun formår at smide små grinagtige handlings beskrivelser mellem replikkerne, uden man taber tråden i dialogerne, er genial.

Hvilken genre skriver du i?

Low, dark, mytologisk, horror, fantasy, med lidt paranormal romance, erotik og slikken på ruder.

Jeg siger tusind tak til skønne Mette for, at ville være med til det her. Jeg er super glad for, at du ville. Hvis du har lyst til, at købe Mettes bøger, så kan de købes her på Candied Crime og saxo

Hvis du vil følge Mette på de sociale medier, så kan du finde hende på Facebook, hendes hjemmeside og på instagram

 

Forfatter

Elsker alt der handler om bøger og kreative projekter :D

One thought on “Nye forfattere #2 – Mette Sejrbo

Skriv et svar

