Posted in Bogkærlighed, Viborg Bibliotek

Viborg bibliotek #1 – Generelt

Idag har jeg lyst til at fortælle jer om mit bibliotek, som jeg syntes er noget ganske særligt. Jeg har været i det meste af landet, men aldrig set et bibliotek som dette. Jeg syntes de gør så meget for vores lille by, så de fortjener simpelthen, at jeg skriver om dem her. Jeg har tænkt at lave lidt forskellige indlæg herfra biblioteket, fordi der sker så mange forskellige ting her. Idag er det mere et generelt indlæg om hvordan her ser ud og hvad de kan tilbyde af forskellige ting 😀 De andre indlæg vil komme til at handle om selve de events der kommer på biblioteket.

Her er vi i stueetagen, hvor selve hovedbiblioteket ligger. Det er her alle bøgerne til de voksne findes. Her er virkelig alt hvad hjertet begærer af bøger – det er sjældent jeg finder en bog de ikke har. De har bøger om adler og slægter, krimier, romaner, biografier og alle mulige slags hobby bøger. Der er alle mulige genre, de nævnte er bare en lille del af det.


Der er lange gange med spændende bøger, som jeg ikke vidste fandtes. Der er åbne vidder og masser af sidde pladser, hvor man kan læse en bog, studere eller hvad man nu lige har lyst til. Der er små lænestole her og der. Det betyder meget for hyggen, når jeg lige skal finde ud af om det er den rigtige bog jeg har fundet. Jeg elsker at sætte mig for at læse lidt i en bog eller bare kigge på smukke bøger.

Her ses stue etagen oppe fra. Det er kun et lille udsnit af stueetagen på biblioteket. Her på skakbrættet er der ofte udstillinger og foredrag, men når ikke nogle af de ting er der, så er der cafeborde, hvor man kan sidde og læse dagens avis. Det er simpelthen så hyggeligt, at sidde der midt i hjertet af biblioteket. Det virker til at det bliver ofte brugt af andre en mig også 😀 Der er computere, hvis du skulle have brug for det og masser af bogelskende personale, som vil farer hele biblioteket rundt for at finde en bog, som jeg ikke kan finde 😀

Nu hvor vi alligevel er gået ovenpå, så lade mig fortælle hvad der er heroppe, for det er altså en af mine ynglings steder at komme med mine ikke boglige venner. Dice Den er en brætspilscafé, hvor man altid kan komme og spille brætspil og som i kan se på billedet så har de allerede brætspil deroppe også på den anden side af billedet, som I ikke kan se her. De er ikke til hjemlån endnu, men man kan sidde og spille dem heroppe, hvilket også er super fedt 😀 I mine brætspils grupper har vi en masse spil, men nogen gange vil vi bare gerne spille noget af det vi ikke har og så er biblioteket jo helt perfekt. Det er også godt hvis vi bare skal lærer et nyt spil at kende, et vi ikke har i samlingen.
Jeg troede faktisk ikke at det ville være så populært, som det er, men hvor er jeg dog glad for, at se at det bliver brugt. Jeg har selv kun været der et par gange, men det bliver mere og mere. Jeg har nok været der fem gange, hvoraf de tre gange har der været andre mennesker og faktisk mange af dem. Jeg elsker at komme her, fordi jeg føler jeg er blandt andre mennesker, men det samtidig er privat mellem dem jeg har med. Jeg elsker at der er mennesker rundt om mig, som laver andre ting. Der er liv, hvilket betyder meget for mig.

På den ene side af Dice Den ligger et stort blad og avis område, hvor man kan læse alle mulige blade og aviser. Det er utroligt hvad de har heroppe. Jeg bliver altid forundret over hvor mange forskellige der er. Jeg har ofte været oppe, bare for at beundre hvor mange der er. Der sidder tit nogle og læser heroppe. Det ser altid hyggeligt ud og når vi er mange der spiller brætspil, så spreder vi os gerne ud i dette område også, fordi Dice Den er for lille, når vi er mange der spiller. Det havde de nok ikke regnet med, da de lavede Dice Den 🙂På den anden side af Dice Den ligger tegneserie området med graphic novels, tegneserier og hyggeområde. Bag det her område ligger der studie bokse, hvor man kan sidde lidt i fred og studere – det er altså lækkert. Det har jeg også brugt, når jeg slægtsforsker eller bare trænger til at komme ud hjemmefra 😀 det betyder bare meget i en hver dag, som min at jeg kan komme lidt ud blandt andre mennesker, uden at jeg skal forholde mig til dem.

Nu går vi ned i stuen igen og op af trapperne til en etage der ligger lidt lavere end den vi lige var oppe på. Her ligger børne afdelingen, som ligger lidt væk fra det andet, så børnene ikke forstyrre os andre, selvom om de leger og har det sjovt. Vi forstyrre heller ikke dem med vores voksen snak, så det er bare fantastisk.

Her er alt hvad børn har brug for af hygge, bøger og levende fisk, hvilket jeg ikke lige havde set de andre gange jeg har været heroppe. Tænk at jeg ikke har opdaget det før, men det er som om at det her bibliotek rummer meget mere end jeg har oplevet endnu. Der kommer altid noget frem, som jeg ikke lige har set før, så det er bare skønt. Jeg elsker det 😀
Her er et billede fra den ene ende til den anden i børneafdelingen. Afdelingen starter med børne afdeling, men ender ud i en ungdomsafdeling, som er virkelig skøn. Selvom jeg er langt udenfor målgruppen, så elsker jeg at komme her. Jeg kan slet ikke lade være med, at se hvad der er af sjove, underholdende og uhyggelige bøger heroppe.
Også her er der hygge områder, hvor man kan sidde og læse den bog eller snakke med vennerne. Her sidder også en af de mest entusiastiske bibliotekarer jeg nogensinde har mødt. Hver gang jeg skal have et eller andet deroppe og ikke kan finde det, så hjælper han mig og anbefaler gerne flere bøger i samme stil. Det er så fedt 😀

Så går vi ved i stuen igen og ned til mit ultimative ynglings sted, som ligger nede i kælderen. Kælderen er delt i to dele.

Den første afdeling man kommer til er musik afdelingen. Her findes alt muligt indenfor musik. Både cd’er, noder og bøger om musik. Det er simpelthen så hyggeligt. Der var en gang et klaver hernede, nu kan jeg selvfølgelig ikke lige huske om det stadig er der, men det tror jeg. Jeg har en gang i mellem hørt nogen spille hernede og det var faktisk meget hyggeligt, selvom jeg var gået herned for at få ro 😀 Også her er der hyggeområde. Det er noget de er gode til her på biblioteket.   

Hernede er der flere af sådan nogle lækre stole som den her. De er bløde og hyggelige at sidde i. Det er meget værdifuldt for mig. Jeg elsker at sidde og kigge på de mange bøger og nogen gange også læse dem 😀  
Inde i den anden del af kælderen ligger mit ynglings sted – Magasinet. Det her er en guldgrube af bøger. Der er altså lige det man mangler. Jeg gik en gang herned for sjov, bare for at se hvad der var hernede og så stod jeg foran en række stamtræs bøger. Pludselig havde jeg svaret på mit missing link i min slægtsforskning. Siden da har jeg fundet mange andre gode og hjælpsomme bøger hernede. Jeg er glad for mit bibliotek. Jeg er stolt af at det har så mange aktiviteter, for alle slags mennesker. Jeg er så glad for, at der er et fristed for mig, lige midt i byen 😀 Hvad tilbyder jeres bibliotek?

Hvis du vil vide mere om Viborg bibliotekerne, så hop ind på deres hjemmeside eller deres instagram profil

Viborg Bibliotekerne har åbent 7-22, hvor af “kun” timerne mellem 10-19 er betjent. Viborg er det der hedder et åbent bibliotek, hvilket betyder at man selv kan gå ind, selvom der ikke er betjening, så længe man er låner der 😀

Forfatter

Elsker alt der handler om bøger og kreative projekter :D

3 thoughts on “Viborg bibliotek #1 – Generelt

  1. Åh, det plejede også at være mit bibliotek, da jeg gik i gymnasiet. Det er sådan et dejligt sted at komme.

    Like

Skriv et svar

