Posted in Forfatterinterview

Nye forfattere #1 – Stephanie Fjeldsø Fischer

Jeg har idag givet ordet til Stephanie Fjeldsø Fischer, som er forfatter til eksempelvis “Mit liv med muskelsvind”, så I kan lærer hende bedre at kende. Jeg håber at I vil tage rigtig godt imod hende. Hun er den første i en lang række af forfattere der for lov, at tage ordet her på bloggen ;D Stephanie ordet er dit.  

Hvad fik dig til at starte med at skrive?

Jeg har altid været glad for at skrive, og i folkeskolen skrev jeg mange små tekster, der senere blev læst op i de yngre klasser. Lad os bare sige at jeg altid har haft en livlig fantasi.

I 9. klasse introducerede min dansklærer mig for hjemmesiden Movellas i forbindelse med emnet noveller. Vi skulle alle lægge en novelle derud, og efterfølgende valgte jeg at blive hængende. Det har gjort mig meget bedre og igennem diverse konkurrencer er det blevet til flere udgivelser. Det er også gennem den side at jeg fandt Forfatterlinjen på Dansk Talentakademi hvorfra jeg dimitterer til sommer.

Hvordan fik du ideen til din bog?

Hvilken af dem? Jeg har skrevet en selvbiografi og en håndfuld noveller. Selvom det er meget forskellige tekster, så er processen den samme. Ideerne vælter rundt derinde, og jeg kan lade dem strømme ud gennem fingrene. Historierne lever allerede, så jeg skal ”bare” have dem ned på papiret. Jeg planlægger sommetider i hovedtræk, men foretrækker når jeg bare følger historien. Jeg skriver meget med følelserne.

Hvordan er det at få udgivet sin bog?

Det er stort! Og første gang er det overvældende. Den første gang jeg fik noget udgivet var i november 2012. Jeg havde vundet en konkurrence og var derfor med i en antologi sammen med tolv andre. Det blev fejret til BogForum i København. Derefter er det blevet til yderligere seks udgivelser – fem antologier og min selvbiografi.

Hvilke(n) bog/bøger har du skrevet?

”Brændende kærlighed” i Forbudt kærlighed (2012)

”Udspionerer du mig?” i Vold i familien (2014)

”Du lukker ham ikke ind!” i Anthologie d´amour (2014)

”Flaskepost” i Alkoholmisbrug i familien (2014)

”Mit liv med muskelsvind” (2014)

”Du kunne holde et løfte” i Hvor stiller vi træskoene? (2015)

”Måske i morgen” i Børn på flugt (2016) – ikke ude endnu

Har du planer om at skrive en bog mere?

Ja, uden tvivl! Er for tiden i gang med en fantasy serie.

Hvordan bevare du inspirationen til at skrive?

Livet er fuld af inspiration. Jeg ser dele af historier overalt. Når jeg er ude samler jeg nye indtryk, og det samme gør sig gældende når jeg læser.

Regner du med, at du en dag kan leve af at skrive bøger?

Det kunne være super fedt, og jeg tror bestemt på muligheden. Men jeg skriver ikke for pengene. Jeg skriver fordi jeg kan lide det og fordi jeg ikke kan lade være.

Hvad handler din bog om?

Jeg har gang i så meget at det er svært at svare på.

Hvem er du?

Jeg er mig.

Navnet er Stephanie, jeg er 21 år og bor i Holstebro. Jeg studerer på Forfatterlinjen på Dansk Talentakademi, hvor jeg bliver færdig til sommer. Jeg har muskelsvind og sidder derfor i kørestol og har respirator. Det betyder at der er mange ting jeg ikke kan, men så længe jeg kan skrive og drømme så er alt som det skal være.

Hvad kan du lide at lave, når du ikke skriver bøger?

Læse bøger. Og se en masse film. Det er godt med inspiration. Engang i mellem er jeg ude som fritidsmodel, og har fået taget en håndfuld billeder efterhånden. Jeg arbejder også på at få et foredrag stablet på benene.

Hvem ser du op til?

Kenneth Bøgh Andersen er en af dem. Han er genial og man sluger hans bøger.

Louise Haiberg er den anden. Hun har originalitet og jeg beundrer hendes dejlige skrivestil.

Hvilken bog, er den bedste du har læst?

Louise Haibergs serie Dæmondræberen.

Hvem er din ynglings forfatter?

Det er et ondt spørgsmål, for der er mange gode. Men det er Louise Haiberg der løber med sejren.

Hvilken genre skriver du i?

Alt fra realisme og erindringer til fantasy og en sjælden gang lyrik.

Jeg siger tusind tak til Stephanie, fordi du ville skrive herinde, som den første. Hvis du har lyst til at købe hendes bog, så kan du finde den på saxo bare tryk på linket. Vil du gerne følge hende, så kan du finde hende på facebook, hendes forfatter facebookside, hendes blog og Instagram. Jeg syntes det er vigtigt, at forfattere får en chance for at komme længere ud, end det man kan klare selv, så jeg vil gerne give nye forfattere chancen for at skrive her og på den måde komme lidt længere ud. Jeg vil prøve at komme med en til to nye forfattere om måneden, hele dette år 😀

Sammen når vi længere ud. 

Forfatter

Elsker alt der handler om bøger og kreative projekter :D

Skriv et svar

