Posted in Anmelder eksemplar, Boganmeldelse, Candied Crime, Fantasy, Forlag, Genre, Pipaluk

Titel: Ulfhedin-sagan – Heksens Kald

Forfatter: Mette Sejrbo

Forlag: Candied Crime

Udgivet: 13. Juni 2015

Sider: 465

Denne bog er et anmelder eksemplar, som jeg har fået af forfatteren selv, hvilket jeg er rigtig glad for. Min holdninger til bogen er helt mine egne og ikke påvirket nogen steder fra.

Emilie vil bare gerne være en helt almindelige pige, men det er ikke nemt, når hun bliver hvirvlet ind i en overnaturlig verden. Hun tror ikke helt på det, da hun ser alle de ting, som hun gør undervejs, men hun kan ikke rigtig komme udenom, at se hvad kaldet bringer hende. Da hun finder ud af hvad kaldet indebærer må hun vælge mellem det almindelige hverdags liv og kaldet. Hvad vælger hun?

Jeg ved slet ikke hvor jeg skal starte med denne anmeldelse, der er så meget jeg gerne vil sige, men hvordan kommer det lige ud på en måde der ikke virker alt for rodet 😀 Jeg har syv a5 sider med notater, fem notater på ebogen og et på min mobil telefon. Jeg har sikkert flere notater, som jeg så ikke lige ved hvor er 😀 Jeg har virkelig skrevet meget ned 😀

Nå, men tilbage til selve anmeldelsen af denne velskrevede bog, med et meget nuanceret sprog, hvor der er mange frememdeord (i hvert fald for mig). Det er ikke en bog der er super nem at læse, men de nye ord gør det bare til en bedre og dybere bog. Den er så godt skrevet, at det ikke er til at fatte at det ikke er en nyere forfatter der har skrevet denne bog. Det er kun hendes anden bog 😀 Sproget virker kringlet (ikke på en dårlig måde), men fyldt med kærlighed til læseren og historien, let som englevingesus og ganske finurligt. Hun har et sprog der giver mig lyst til at grine, fordi hun har nogle andre ord for almindelige ting. Undergasser er bare så sjovt et ord. Jeg har ofte grinet i denne bog, fordi hun har så fed en humor. Det er altså fantastisk med sådan en humor.

Hun beskriver drømmende, som Emilie har så levende, at jeg tit glemte, at det bare var en drøm. Jeg ville ofte gerne have haft mere af de drømme, men jeg kan godt se at det havde blevet en endnu længere bog, hvis der skulle mere drømme ind og sikkert også unødvendigt. Der var så mange hints igennem bogen, som gjorde det spændende at finde ud af hvor det hint hørte til henne. Jeg var meget forvirret i starten, men pludselig faldt det ene hint efter det andet på plads og blev rundet smukt af med en sløjfe på toppen 😀 Jeg har hele vejen beskyldt de forskellige personer for at være noget de ikke er og nogen af dem måske var. Undervejs fik jeg også en alle tiders ide til en toer, men den røg lige i vasken undervejs 🙂 Det er vidst godt jeg bare læser bøgerne og ikke skal forfatte dem. Alle de detaljer, som skal passe sammen i sidste ende, som Mette er så god til, ville jeg slet ikke kunne. Selv sådan noget som øjenfarve er hun virkelig god til at beskrive ;D

Hun skriver helt fantastisk levende og jeg følte jeg var med hele vejen. Jeg følte nogle gange at jeg var Emilie, måske fordi hun ligner mig meget fra den gang jeg var teenager. Det er utroligt sjovt at læse om ens eget liv, dog blev jeg aldrig noget der ligner noget overnaturligt. Der er så meget dybde i denne bog, at det ikke føles som om der mangler noget overhoved 😀 Det er bare så lækkert.

Selvom bogen bliver set fra mange sider, så gør det ikke noget dårligt ved bogen, tværtimod, fordi hun kan beskrive de mennesker vi ser det hele fra på en måde der gør at man ikke er i tvivl om, at det er en ny person der snakker. Jeg kunne genkende personernes måde at tale på hele vejen igennem. Det er super fedt skrevet 😀

Bogen er brutalt skrevet og bestemt ikke for sarte sjæle. Den er rå, brutal, ærlig og uden omsvøb, hvilket er befriende. Jeg måtte flere gange både tænde lyset og lukke bogen ned, for en tid, for den var virkelig væmmeligt uhyggelig. Jeg vil dog anbefale alle som elsker vampyrer, overnaturlige verdener, hemmeligheder, sex, ungdom og svære valg, at læse denne bog. Den er sindsygt god og jeg glæder mig meget til at læse den næste i rækken 😀

Hele det historiske der er i bogen er så godt skrevet. Hun må virkelig havde brugt mange timer på at ressearce på alt det med Wicca og den slags. Det er bare super fedt 😀 Det gjorde virkelig bogen helt fantastisk og jeg følte jeg lærte så meget om hekse kulturen 😀

Min verden bliver aldrig den samme igen. Der er nogle ting, som jeg ikke vil kigge på med den samme ro som før. Nogle ting er forvandlet for evigt i en mere skrækindjagende retning, som ulve og andre ting vil jeg ikke kunne se på/tænke på uden at grine min røv i laser, som køer og grønsagsjuice – læs bogen for at finde ud af hvorfor 😀 Jeg kunne skrive meget mere om denne bog, men jeg vil stoppe her og bare sige tusind tak for, at jeg måtte læse denne bog. Det har været en fantastisk oplevelse 😀

Vil du se mere til Mette Sejrbo, så kan du finde hendes sociale medier her

Instagram

Goodreads