Posted in #bogudfordring2016, Boganmeldelse, Byens forlag, Forlag, Genre, Hashtags, Pipaluk, Roman

Titel: Hypertension

Forfatter: Karsten Hallstrøm og Kristian Rasmussen

Sider: 270

Udgivet: 2013

Forlag: Byens forlag

Bedømmelse: 2/5

Bogen handler om to voksne mænd, som har været barndomsvenner, men er blevet skilt og mistet deres kontakt. Vi møder så hinanden i lufthavnen da de begge er på vej ud af landet af forskellige grunde. Christian er på vej til Mexico, fordi han måske kan blive straffet for noget han har gjort i sit firma. Fra flyet skriver han den første mail i en lang række til Jonas. Jonas har sin egen bar i Paris, hvor han skriver mails til Christian. Igennem deres mails følger vi hver deres liv med kvinder, alkohol, sex, fester, kærlighed, forretninger og forviklinger. Der sker ufattelige mange ting undervejs i denne bog.

Min menig:

Åh gud, endnu en bog der både kan få mig til at grine og blive virkelig vred. Jeg syntes det er nogen af de sværeste bøger, at anmelde. Jeg kan ikke rigtig finde ud af at ligge mine følelser til side,så når en bog gør mig vred, så for den bare en dårlig anmeldelse og en dårlig karakter. Jeg vil bare også anerkende, at der er andre mennesker derude, som har en anden læsestil end mig og at den jo kan være noget for dem, selvom jeg ikke bryder mig om den.

Lad os starte med det der gjorde mig pisse sur. Først og fremmeste, så syntes jeg det er mega træls, at denne roman kaldes en erotisk roman, når det eneste der lettere erotisk er et par sider her og der. Ikke noget der kunne få mig til at blinke en halv omgang. Der er så lidt erotik i den, at jeg tænker at det ligeså godt bare kunne have været en roman, så det er den kategori jeg putter den ned i. Basta. I en erotisk roman er der for mig mere erotik, kærligheds spændinger, og den slags end almindeligt liv. Måske er jeg bare vokset op i en alder, hvor vi har set for meget af den slags og derfor er blevet hårdhudet.

Den ene af de to hovedpersoner er på en skole for autister og han havde bare så tarvelig en holdning til dem, at jeg svor at jeg aldrig ville læse noget af denne forfatter igen. Jeg ved godt at det måske bare er noget han skriver, men det gjorde mig bare så rasende at jeg så både rødt og gult, violet og sort. Der er bare nogen ting der sætter mig helt op i det røde felt.

Sidste ting, så lover jeg at skrive noget positivt om bogen, for det kan jeg godt. Der er 270 sider i bogen og stort set hele vejen igennem er der det her ungkarle syn på tilværelsen. Druk, druk, druk, sex, druk med mere. Det er altså lidt ensformigt at læse om og det ville lidt træls i længden.

• Jeg elskede til gengæld elskede jeg den meget anderledes måde, hvor på bogen var sat op. Den er skrevet fra email til email. Der er ikke noget imellem – der er kun mails. Det kan jeg egentlig godt lide. Det gjorde det lettere at acceptere at det måske ikke er et mesterværk i den måde den er skrevet på. den er meget nede på jorden i dens sprog, hvilket er rigtig lækkert. Det gør den nemmere at læse.
  • Den har også et twist, som både er et godt indslag og et mega træls indslag. Der er at teksten står på fire forskellige sprog, hvilket gør det ret svært at fange hele helheden. Jeg kan to af sprogene, så jeg fangede da meget af det, men det er ikke helt nemt, når der kommer fransk og spansk. Jeg kan meget lidt fransk og intet spansk, så det var bare super svært, men på den anden side, så virker det bare rigtig godt. Det er ikke altid det kan lade sig gøre, at integrere flere sprog, men her virker det faktisk rigtig godt.

Du skal læse denne bog, hvis du vil vide hvordan mænd opfører sig når de er værst. Den er ikke dårligt skrevet på nogen måde, bare ikke lige min stil. Jeg forstod ikke rigtig forsiden. Den gav slet ikke mening for mig. Giver den mening for dig? (Hvis du altså har læst bogen). Slutningen var bestemt anderledes end jeg havde forventet, men for dælen, når man så lige tænker lidt over titlen, det der er sket, ja så er den jo sådan set meget logisk.