Posted in Anmelder eksemplar, Biografi, Boganmeldelse, Forlag, Genre, Ordlaboratoriet, Personlig udvikling, Pipaluk, Selvhjælp

Stressfri – 3 enkle trin

Titel: Stressfri – 3 enkle trin

Forfatter: Anja Christensen

Forlag: Ordlaboratoriet

Udgivet: 2014

Sider: 89

Bedømmelse: 5/5

Dette er et anmelder eksemplar, som jeg har fået af forlaget ordlaboratoriet, som har været så sød at lade mig anmelde de bøger hun har udgivet. Min holdning vil altid være min egen og den er ikke påvirket af nogen andre end mig selv. 

Hvad handler bogen om?

Bogen er en selvhjælps bog med et biografisk touch. Den fortæller om Anjas egen stress og hvordan hun kom ud af det og så hjælper hun os andre med forskellige øvelser og mad der er godt for krop og sjæl.

Hvad syntes jeg om bogen?

Hold da op hvor denne bog bare er super god. Jeg føler virkelig at det er en som selv har været der og ikke dømmer mig eller forsøger at passe mig ind i en eller anden stereotyp kasse. Hun forstår at vi alle er forskellige og gav mig indsigt i nogle ting, som jeg ikke lige havde tænkt over også kunne være stress symptomer – i følge den liste der er i bogen over symptomer, ja så er jeg temmelig meget på skideren 😀 Men det vidste jeg jo godt, da jeg har en kronisk sygdom, som er kommet af for meget stress. 

Jeg søger altid nye veje at blive mere stressfri, så jeg kan få et lidt lettere liv. Jeg er efterhånden træt af alle de der sådan gør du bøger, men jeg bliver alligevel også nysgerrig, så jeg læser dem og jeg kan jo blive overrasket, som i dette tilfælde. Her er et menneske der virkelig har været igennem det med, at have stress og det kan mærkes helt ud på læserens side.

Hun er helt utroligt ærlig i sin skildring af hvad hun har været igennem og har en humoristisk tilgang til det hele eller det er sådan jeg opfatter det. Måske fordi hun skaber nogle fantastiske billeder af eksempelvis en uduelig læge, som går kapgang. Det er virkelig godt skrevet. 

Der var en sætning, som ramte mig lige i hjertet. Jeg forstod pludselig at det var der jeg haltede. Hun sætter nogle ord på det hele, som jeg ikke selv har kunne sætte på ord på i mit liv. Sætningen nedenunder er citeret direkte fra bogen. 

“Jeg havde ingen kropsbevidsthed og forstod overhovedet ikke hvad min krop prøvede at fortælle mig”

Jeg elsker at hun skriver at nogen gange er det bare bedst at gå i hi eller gå på standby, for en tid. Det er skisme dejligt, at der er andre der siger det også, så det ikke bare er mig der har lyst til det, når jeg er stresset 🙂 Hun har en rigtig god måde at skrive på og en meget let forståelig måde at gøre tingene overskuelige, for selv den stressede. Hun er helt nede på jorden og afslappet i hendes gode forklaringer af hvordan stressen påvirker ens krop og øvelserne. Det er dejligt, at hun ikke bare tror vi ved hvad hun mener, men forklarer det på en måde der ikke er nedladende, men sådan en viden udveksling på den fede måde. 

Hun beskriver meget smukt øvelserne på en overskuelig måde og de er slet ikke svære at gå i gang med. At vi skal søge støtten inde i os selv gav så meget mening for mig. Det er jo lige det jeg har forsøgt at finde ud af siden jeg var bette og nu var der så lige en der satte ord på det for mig. Jeg har tit før i tiden lavet øvelse et og jeg ved den virker rigtig godt. Det er faktisk ret morsomt, at se hvad man selv skrev før i tiden. Det kan komme til at være en sjov lille ting. Jeg har i hvert fald ændret mig meget undervejs og det kan jeg se, når jeg en gang i mellem laver øvelse et.

Hun stiller nogle rigtig gode spørgsmål, som klart er værd at svare på og følge op på igen og igen. Vi kan jo altid blive bedre mennesker ikke!? Altså en bedre variation af os selv. Jeg gør i hvert fald et ihærdigt forsøg hver dag 😀 Jeg forsøger at leve sundere, skrive mere og være en bedre kæreste, men også at nedbringe smerte og stress niveau uden medicin ;D

Nogle af øvelserne gav mig en skrækkelig hovedpine, men måske er det bare fordi jeg har så mange muskler der sidder fast alle vegne 🙂 Efter at have hvilet lidt mellem øvelserne, så røg hovedpinen sig en tur og jeg kunne igen optage de øvelser der var i bogen. Hun har en virkelig god pointe igennem bogen og det gør mig dælme glad. Jeg syntes at øvelser er rigtig gode, nemme at lave og virkelig for en til at tænke en ekstra gang om man nu også eksempelvis trækker vejret nok. Det føltes befriende at trække vejret dybt. Det er som om jeg ikke gør det nok. Gør du?

Indimellem øvelserne er der nogle meget interessante fakta om eksempelvis blodets sammensætning, binyre og sådan nogle ting som jeg ikke aner en bjælde om i forvejen, så jeg er blevet meget klogere af at læse denne bog. Ikke bare på fakta, men også på mig selv. Jeg syntes også det er super fedt at Anja har skrevet i opskrifterne hvilke vitaminer der i hendes mad. Så ved jeg da at jeg får nogle vitaminer. Det er fedt. Det er simpelthen en super fed bog, som jeg tror alle folk med stress vil få rigtig god gavn af og ikke bare dem med stress også andre mennesker 🙂 Anja har virkelig sat sig ind i hvad der er vigtigt for, at komme ud af stress på den gode og sunde måde, hvilket giver mig stor glæde, for der er ikke noget bedre end forfattere der virkelig er gået langt for at deres bog skal komme ud og faktisk hjælpe andre mennesker. Jeg vil klart komme tilbage til denne bog igen og igen, bare for at se om jeg skulle have glemt et eller andet undervejs. Jeg vil klart sætte disse øvelser ind i mit liv, da de virker meget givende og rolige 😀

Har du stress eller trænger til et hvilerum, så læs denne skønne bog. Jeg elskede den 😀

Forfatter

Elsker alt der handler om bøger og kreative projekter :D

One thought on “Stressfri – 3 enkle trin

Skriv et svar

