Posted in Boganmeldelse, Forlag, Genre, Krimi, Pipaluk, Rosenkilde & Bahnhof

Mordet på landsbykirkegården

Titel: Mordet på landsbykirkegården

Forfatter: Maria Lang

Udgivet: 2014 (første gang i 1954)

Sider: 214

Forlag: Rosenkilde & Bahnhof

Bogen handler om en lille landsby, hvis dagligvare butiksejer pludselig forsvinder på selveste juleaften. De går ud for at lede efter ham, men han er ikke til at finde. Efter noget tid finder de ham myrdet i hans egen butik. I jagten på morderen kommer politiet til byen og efterforsker mordet. Kort tid efter mister kirken deres sølvtøj og en lille pige bortføres i følge hende selv. Har disse ting noget med hinanden at gøre eller er det tre forbrydelser på samme tid i den lille by?

Jeg elsker denne gamle krimi. Det er slet ikke så voldelig som de nyere krimier, men der er massere af spænding alligevel. Jeg elsker at det ikke er politimanden der er i fokus igennem bogen, men hele mysteriet om mordet. Alle deres små løgne, jagten på sandheden. Det er simpelthen så rolig en bog, at jeg blev helt glad for, at have fundet denne for mig nye forfatter. Jeg har aldrig før læst bøger af hende, men er straks gået i gang med en ny bog af hendes. Jeg holder meget af den måde den inkludere hele den lille by i opklaringen af mordet og de opklaringer af løgne der er. Det er spændende hvorfor folk lyver og det får vi også med i denne bog 😀

Det lyder mærkeligt at sige, men jeg fandt den faktisk humoristisk i sin skildring af  de folk der var med i bogen. Der er ting de siger og gør, som jeg syntes er morsomme. Det er en utrolig sørgelig historie, men den er skrevet så let med gode billeder i sproget, så jeg ikke er i tvivl om hvordan det hele ser ud. Det hele handler bare om at opklare de løgne der kommes med og ikke om dna spor og den slags. Det er jo også en gammel bog, så dengang var den slags slet ikke brugt.

Hele vejen igennem bogen prøvede jeg at finde den korrekte morder, men det lykkedes ikke for mig. Jeg havde personen mistænkt i en meget kort periode, men da de andre var mindst lige så mistænkelige så glemte jeg lidt denne person. Jeg holder meget af krimier hvor jeg ikke kan gætte hvem morderen er med det samme. Det er fantastisk, at jeg nu har fundet en ny forfatter jeg kan holde af 😀

One thought on “Mordet på landsbykirkegården