Posted in Boganmeldelse, Pipaluk, Roman, Rosiante

– Bog hygge med grøn juice

Titel: Den lille pige der havde slugt en sky så stor som Eiffeltårnet

Forfatter: Romain Puértolas

Udgivet: 2015

Sider: 252

Forlag: Rosinante

Bogen handler om kvinden Providence, som er postbud i Paris. Hun ender på et hospital i Marokko, hvor hun møder en lille pigen, som er forældreløs og dødeligt syg af en lungesygdom. Hun kommer til at holde af denne lille pige og ønsker at adoptere hende og forhåbentligt kunne give hende et bedre liv og en bedre helbredelse i Frankrig, men den dag hun skal ned og hente hendes lille pige, er en askesky rullet ud over hele landet og ingen kan flyve, så går jagten ellers på hvordan hun skal komme ned til den lille pige.

Den svære toer, som mange siger og ja jeg er faktisk ret skuffet over denne bog. Jeg elskede den første han havde skrevet om fakiren der sad fast i et Ikea skab. Se anmeldelsen på fakiren <– her. Det er ikke fordi det er en sindssygt dårlig bog, men den lever bare ikke op til min forventning om morskaben i gennem bogen. Den er langt mere alvorlig end den første og jeg havde håbet at han ville blive i samme spor, da den gik rent ind hos mig. Jeg burde nok ikke sidde og sammenligne de to bøger, da de jo ikke er en del af en serie, men to selvstændige bøger, dog ser jeg alligevel på forfatterskabet, som er blevet meget mere dystert.

Jeg er ked af at der var et kapitel eller to der ødelagde det hele for mig. Jeg elsker ellers det eventyrlige, som han startede ud med og det med at kvinden skal lærer at flyve, men sidst i bogen sker der nogen som jeg syntes ødelægger det hele for mig. Det er jeg rigtig ked af, for elskede første del af bogen. Da jeg manglede cirka fyrre sider, så blev det hele ødelagt.

Det er dog ikke alt sammen trist. Jeg holder meget af denne forfatters farverige stil, når det gælder hans bøgers omslag og de virkelig lange titler er ofte sjove, men slet ikke til at sige *griner* Romain har en fantastisk evne til at holde mig til ilden, vende siderne selv og en livlig fantasi. Det er nogen af de ting, som også gør at jeg vil læse den næste, hvis han skriver en mere. Hans fantasi er fuldstændig vanvittig, men samtidig skriver han så jeg tror på at det kunne være sket, så derfor for han

for at have skrevet denne bog. Jeg ville gerne have givet ham mere, men jeg syntes den er meget langsom om at komme til det, som er hele bogens  kerne og så er der det med slutningen, som gør at den ikke for flere hjerter af mig.

God læselyst – gode bøger er livet