Posted in Biografi, Boganmeldelse, Jyllandspostens forlag, Pipaluk

Mirjams flugt

Titel: Mirjams flugt

Forfatter: Christoffer Rosenløv og Stig Christensen

Forlag: Den grimme ælling (ihvertfald på lydbogen)

Antal sider: 238

Udgivet: 2012

Hvad handler bogen om?

Bogen handler om den Jødiske pige Mirjam, som vi møder første gang lige inden anden verdens krig starter. Da krigen kommer til hendes land, så må hun flygte fra sit hjem, hvor hun bliver skilt fra sin far, mor og bror. Hun har sin søster med og sammen kommer de en masse igennem. De havner i en fangelejer, hvor vi hører om alle de ting de må igennem der. Der er død, sult og masser af tvangsarbejde, men også håb og kærlighed.

Hvad syntes jeg?

Det er en grusom fortælling om hvordan jøder blev forfulgt, henrettet og brugt som slaver under anden verdens krig. Vi kommer så tæt på man nu kan, når man sidder med en kvinde der skal fortælle sin historie efter 70 år. Det er en stærk og modig beretning om hvordan det er at være jøde under krigen og også bagefter. Jeg følte mig fuldstændig opslugt af denne kvindes historie, at det var svært at slippe bogen igen.

Jeg elsker at det er en blanding af en meget personlig historie og reelle faktaer fra den tid. Det giver bogen en god dybde og masser af fylde, stadig uden at virke for tung. Den virker let i sproget, selvom det er en meget barsk historie. Der hvor der kommer fakta ind virker det ikke forstyrrende for teksten. Det er noget der relatere til det vi oplever i den del af teksten, så det er faktisk godt lavet 😀

Jeg er vild med denne biografi, fordi den ikke ligger fingre i mellem nogen som helst steder og fordi den virker som et ærligt stykke historie fra en vinkel jeg lidt har savnet i historietimerne i skolen. Vi havde Anne Franks dagbog, som også er super god, men den her er fra et andet land, hvor jeg slet ikke vidste at de også forfulgte jøderne.

Det er en hård omgang at læse, men alligevel vil jeg anbefale folk at læse den, for den er virkelig velskrevet og personen som indtaler den har en god stemme. Historien hænger ved i mit hjerte og jeg håber at mange flere vil tage imod denne historie om flugt og hvordan det kan ende.

Har du læst denne bog?

Jeg giver den top karakter

❤️❤️❤️❤️❤️

Forfatter

Elsker alt der handler om bøger og kreative projekter :D

Skriv et svar

