Posted in Boganmeldelse, Gyldendal, Pipaluk, Science Fiction

The hunger games #1 – Dødsspillet

Jeg havde virkelig ikke troet at jeg skulle læse en bog som denne. Den er helt udenfor min normale genre ved at være en science Fiction. Det er egentligt interessant, som min genre flytter sig mere og mere væk fra Krimi, som ellers i mange år har været ynglings. Jeg har altid holdt på at det skulle være noget med mord der blev opklaret, men nu er jeg meget mere ovre i at det kan handle om alt muligt, hvilket er spændende, da jeg kommer langt ud af min komfort zone. Jeg har i denne omgang mødt både en ny forfatter og en helt ny genre for mig. Det er sgu nye tider for mig. Den nye forfatter hedder Suzanne Collins og har skrevet de tre The Hunger Games bøger. Jeg ved faktisk ikke om hun har skrevet andet end det. Jeg skal helt klart læse den næste i rækken også 😀

10959649_1539147099702617_2670126488864456601_n

Den er super nem, at læse og det kræver ikke mange timer at læse den – for mig altså. Jeg læste de knapt 400 sider på ca. fjorten dage. Jeg tror aldrig jeg har læst så hurtigt før, men den var bare så god at jeg faktisk slet ikke kunne slippe den igen 🙂 Jeg kan godt anbefale den, hvis man kan tåle at læse om død og ødelæggelse, åbne sår og andre ulækre ting. Den er ikke for sarte sjæle, men alligevel er den både en kærligheds historie og en historie om at overleve i et spil hvor andre vil slå en ihjel. Det er egentlig et skrækkeligt spil, som de bliver hvirvlet ind i mod deres vilje, men det er også spændende, hvordan de klare sig igennem det og hvilke ting de går op i inde i spillet.

Jeg syntes der kan trækkes paralleler ud til hvordan nogle lande behandler andre og hvordan de behandler sig selv internt. Det er spændende, at der på en eller anden måde er hint ud til den verden vi lever i nu – hvis man altså kan finde dem. Kampen om maden, fattigdommen, krigen mellem lande og skaderne man får af at være i krig – der er så mange fine paralleler. Jeg ved ikke om andre ser disse paralleler. Hovedpersonens kamp – både den indre og den ydre kamp kan også fortælle noget om hvad forfatteren mener om ungdommens besværligheder. Ja der er så mange ting i denne bog, som er super gode 😀

Hvad mener du om denne bog?

Tak fordi du læste med ;D

One thought on “The hunger games #1 – Dødsspillet