Posted in Boganmeldelse, Egolibris, Fantasy, Pipaluk

P1060728

Bogens navn: Lygtemandens datter
Forfatteren: Jette Kjær Petersen
Udgivet: November 2014
Forlag: Egolibris
Antal sider: 336

Bogen handler om Calluna, som ved første øjekast er en helt almindelig teenager, som går igennem en del problemmer. Undervejs viser det sig dog at det er meget mere end bare en helt almindelig teenager ting hun går igennem. Hun har aldrig kendt sin far og hendes mor er død, så hun lever hos hendes mormor. Der sker en masse mystiske ting i hendes verden og omkring hende, så langsomt finder hun ud af hvem hun egentlig er. Hvem hun er og hvem hun møder undervejs vil jeg lade stå hen i det uvisse, da det er det spændende ved bogen.

Jeg virker ikke helt til at være i målgruppen, men ligesom med Harry Potter, så er der bare bøger der kan elskes af mennesker igennem flere generationer og det her er en af dem. Jeg holder meget af den måde den er skrevet på. Den er skrevet i et let og forståeligt sprog, samt skrevet i jeg-form, hvilket jeg elsker rigtig meget. Jeg syntes det er så fedt og gør den endnu mere personlig at læse. Jeg lever mig meget mere end i den på denne måde. Det er som om den er skrevet direkte til mig. Det er helt fantastisk.

Der er en del stave/taste fejl igenem bogen, men til sidst opdagede jeg dem ikke rigtig mere eller måske forsvandt de undervejs 🙂 For mig ødelagde det ikke rigtig noget af bogen med de fejl. Jeg er så vant til at den slags sker, at jeg har lært at læse hen over det 🙂

Bogen har fået fem stjerner ud af fem stjerner, fordi den har en fantastisk måde at skrive på og personerne for lov at vokse gennem bogen. De er ikke bare selvikre fra starten og kan en masse. Jeg kan godt lide, at jeg kan krumme tæer over deres usikkerhed og græde tårer over det der sker i bogen, smile ved mig selv og føle at der er noget der minder om mig og det er der i denne bog. Der er det hele. Alt det jeg så godt kan lide ved en bog 🙂

Kommer der flere bøger?
Dette er Jettes første bog nogensinde. Hendes debut og det er sgu da noget af et brag hun kommer ud med her 🙂 Jeg har også hørt en lille fugl synge om, at der er en to’er i skrive fasen. Den skal jeg klart have fat i også. Hvis den lever bare lidt om til denne nummer et, så er den fantastisk. Det er en af de forfattere, hvor jeg krydser fingre for, at der er masser af ideer og blæk i hendes pen til at skrive mange flere bøger.

Hun virker til at kunne fange andre menneskers opmærksomhed rigtig godt med denne bog (jeg kan jo kun svare for mig selv, emn hun ramte mig i hvert fald. Fangede min opmærksomhed). Jeg læste bogen på 18 dage og var på ferie i de fjorten, hvor jeg ikke havde fået bogen med mig desværre. Den er god til selv at vende siderne og ville ikke slippe mig igen.

Du ville kunne lide denne bog hvis:
Du er til overnaturlige væsner, som befinder sig i menneskelige skikkelser. Hvis du elsker Harry Potter eller Heksene fra Warren Manor, så er denne bog klar en bog jeg vil anbefale dig. Genrelt syntes jeg at du skal prøve at læse den, for den overraskede godt nok mig 🙂

Hvor kan bogen købes henne?
Jeg var jo så tusse heldig at kunne købe den i papirsform på Bogmessen i Bellacenteret i år. Den kan nemlig ikke købes i papir i butikkerne. Den kan købes som e-bøg på både saxo.com og forlagets hjemmeside 🙂 Hop ind og køb bogen og læs den, for den er det hele værd 🙂

Tak fordi du læste med 🙂 Har du læst denne bog? Eller har du lyst til at anbefale lignende bøger, mens jeg venter på på to’eren, så skriv endelig en kommentar 🙂

Bogen kan købes som e-bog her:

Arnold Busck